[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat gaan we doen…

Staal: Thema Ondergronds

In dit thema luistert Bram naar het verhaal van zijn opa over het werk in de steenkoolmijn. In de lessen daarna gaan de kinderen nog verder ondergronds. Ze leren woorden over ondergrondse zaken, kijken naar alles wat er ondergronds gevonden wordt, praten over verschillende ondergrondse levens en schrijven een informatieve tekst met een titel en tussenkopjes.


Rekenen: Blok 2

Het thema van dit blok is ‘Met de trein’. In dit blok staan analoge en digitale tijden centraal. Er wordt van de kinderen verwacht dat analoge en digitale tijden kunnen aflezen en noteren, tijdsduur kunnen bepalen tussen twee tijdstippen (analoog of digitaal) en bij een gegeven tijd kunnen aangeven hoe laat het na of voor een bepaalde tijdsduur is/was.

De keersommen komen ook weer aan bod. De kinderen moeten getallen tot en met 100 kunnen vermenigvuldigen met een tienvoud of een honderdvoud. (2 x 23 =…, 20 x 23 =…, 200 x 23 =…)

In dit blok gaan de kinderen leren werken met verhoudingstabellen, in het bijzonder via handig vermenigvuldigen.

De toetsdoelen in dit blok zijn:

  • tellen met sprongen van 100 en 1000.
  • bij een gegeven getal het dichtstbijzijnde tien-, honderd- en duizendtal aangeven.
  • getallen tot en met 10000 op de getallenlijn plaatsen en getallen op volgorde van grootte ordenen.
  • uit het hoofd optellen en aftrekken met mooie getallen tot en met 1000.
  • meer dan twee geldbedragen bij elkaar optellen.

Boekbespreking

Vanaf begin oktober gaan de kinderen een boekbespreking houden voor hun klasgenoten. Ze gaan dan vertellen over het boek dat gekozen en gelezen is en de kinderen in de groep mogen na afloop vragen stellen.

Hieronder staat nog eens stapsgewijs hoe je je boekbespreking moet houden. Eerst moet je een leesboek zoeken dat past bij je eigen niveau. Laat je boek aan ons zien als je twijfelt of het boek goed is. Stripboeken, Walt Disneyboeken en informatieve boeken mogen/kunnen niet worden gebruikt.

Als je een geschikt en leuk boek gevonden hebt, dan ga je dit goed lezen. Je kunt eventueel in max. 3 zinnen per hoofdstuk opschrijven waar het over ging. Als je het boek uit hebt, kun je het volgende lijstje afwerken:

1. Algemene informatie over het boek:

  • Wat is de titel van het boek?
  • Waarom heeft de schrijver deze titel bedacht?
  • Wie is de schrijver? Vertel kort iets over hem/haar.
  • Wie is de tekenaar?

2. Het verhaal van het boek:

  • Vertel kort waar het boek over gaat.
  • Zoek een leuk stukje uit om voor te lezen.
  • Vertel als je dat wilt ook hoe het boek afloopt.

3. Je eigen mening.

  • Wat vond je zelf van het boek? Was het leuk, spannend, saai, moeilijk én vertel waarom!

Je boekbespreking mag maximaal 10 minuten duren.

Succes met het voorbereiden van je boekbespreking!

 

Agenda

september 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
facebook