[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat gaan we doen…

Op deze pagina kunt u lezen wat de kinderen de komende periode allemaal gaan leren op het gebied van rekenen, spelling, taal, wereldoriëntatie en Engels. Daarnaast kunt u hier ook informatie terugvinden over boekbesprekingen, spreekbeurten en andere belangrijke zaken waar wij op dit moment in de klas mee bezig zijn.

(laatst bijgewerkt op 15 september 2017)



Boekbespreking

Vanaf eind september gaan de kinderen een boekbespreking houden voor hun klasgenoten. Ze gaan dan vertellen over het boek dat gekozen en gelezen is en de kinderen in de groep mogen na afloop vragen stellen.

Hieronder staat nog eens stapsgewijs hoe je je boekbespreking moet houden. Eerst moet je een leesboek zoeken dat past bij je eigen niveau. Laat je boek aan ons zien als je twijfelt of het boek goed is. Stripboeken, Walt Disneyboeken en informatieve boeken mogen/kunnen niet worden gebruikt.

Als je een geschikt en leuk boek gevonden hebt, dan ga je dit goed lezen. Je kunt eventueel in max. 3 zinnen per hoofdstuk opschrijven waar het over ging. Als je het boek uit hebt, kun je het volgende lijstje afwerken:

1. Algemene informatie over het boek:

  • Wat is de titel van het boek?
  • Waarom heeft de schrijver deze titel bedacht?
  • Wie is de schrijver? Vertel kort iets over hem/haar.
  • Wie is de tekenaar?

2. Het verhaal van het boek:

  • Vertel kort waar het boek over gaat.
  • Zoek een leuk stukje uit om voor te lezen.
  • Vertel als je dat wilt ook hoe het boek afloopt.

3. Je eigen mening.

  • Wat vond je zelf van het boek? Was het leuk, spannend, saai, moeilijk én vertel waarom!

Je boekbespreking mag maximaal 10 minuten duren.

Succes met het voorbereiden van je boekbespreking!


Leerstof

Rekenen  Blok 2

We zijn alweer aanbeland bij blok 2 van rekenen. Voor de herfstvakantie zullen wij aan de slag gaan met cijferend optellen en aftrekken met getallen tot 10.000 , waarbij ook kommagetallen aan bod komen. In het vorige blok is dit ook behandeld, maar in dit blok zal het ook getoetst worden.
Nieuw dit blok is het vermenigvuldigen van kommagetallen met 10, 100 en 1000. Ook worden eenvoudige vermenigvuldigingen van het type 4 x 0,5 aangeboden.
Ook gaan we dit blok verder met het aflezen en uitrekenen van eenvoudige percentages. Dit zal komend blok ook terugkomen op de toets.

Als laatste gaan wij dit blok aan de slag met rekenen op schaal. Dat wil zeggen dat er van alles op tekeningen gemeten gaat worden, waarna we dan gaan berekenen hoe groot of lang dat in werkelijkheid is.


Spelling  Blok 2

In het tweede blok gaan we aan de slag met:

  • uitbreiding van ‘luchtwoorden van het versje’
  • uitbreiding van de langermaakwoorden
  • herhalen van eerder aangeboden categorieën

Bij werkwoordspelling herhalen we het correct schrijven van de stam (+t) in de tegenwoordige tijd. Ook het schrijven van de stam met be-, ge-, ver- (+t) wordt herhaald.

Bij grammatica herhalen we het benoemen van de persoonsvorm en het onderwerp.

Tot slot kunnen de kinderen, als het goed is, de volgende leestekens nog steeds correct gebruiken:

  • hoofdletters
  • punten
  • ?  en !
  • dubbele punt
  • aanhalingstekens

Taal thema Strips

Stripverhalen…. Hoe heerlijk is het niet om weg te dromen in een wereld vol stripfiguren die supersonisch sterk zijn of oliedom of hoteldebotel verliefd? Vol overdrijving en onmogelijke situaties? Waar alles vreselijk fout kan gaan maar waar het altijd weer goed afloopt? We gaan het in het komende thema allemaal beleven!

In dit thema worden alle taalactiviteiten gekoppeld aan bronnen binnen het genre strip. De kinderen maken kennis met uiteenlopende vormen van strips. Er komt onder andere een bezoek aan een stripwinkel aan de orde. Er zal veel gelachen worden, want humor speelt in strips een belangrijke rol. Toch zijn niet alle strips grappig, soms dienen ze vooral een praktisch doel. Ook daarbij wordt stilgestaan in dit thema. Een paar plaatjes kunnen meer vertellen dan honderd woorden. Een voorbeeld daarvan is een stripje waarin je kunt zien hoe je een band moet plakken. Je ziet snel en duidelijk wat er moet gebeuren. Maar eerlijk is eerlijk: liever een lekke band bij Donald Duck dan eentje in het echte leven!

In de lessen werken we uiteindelijk toe naar het zelf schrijven van een scenario voor een stripverhaal. En we gaan dat stripverhaal dan natuurlijk ook zelf maken!


Thema 5 Ontdekkers en hervormers

We gaan dit jaar kriskras door het geschiedenisboek en beginnen met thema 5,
de periode van ‘Ontdekkers en hervormers’.
De kinderen leren dat voorheen de kerk lange tijd in het middelpunt van de samenleving stond, maar dat dit in de periode 1500-1600 verandert.

Ontdekkers en hervormers gingen op onderzoek uit en namen niet meer alles wat de kerk vertelde voor lief en waarheid aan. Er werd kritisch gekeken naar de kerk en door het krijgen van nieuwe informatie kwamen er grote veranderingen op gang in de kerk en in de samenleving.
Belangrijke namen/personen die we gaan bespreken zijn Maarten Luther, Johannes Calvijn en Erasmus. Zij hebben de aanzet gegeven tot het uiteindelijke ontstaan van een nieuwe stroming in de kerk: het protestantisme.

Daarnaast zullen we ons verdiepen in de veranderingen in bestuurlijk opzicht, zoals het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Daarbij speelde de leider van de opstand, Willem van Oranje, een belangrijke rol.

 

Agenda

september 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
facebook