[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat gaan we doen…

Op deze pagina kunt u lezen wat de kinderen de komende periode allemaal gaan leren op het gebied van rekenen, spelling, taal, wereldoriëntatie en Engels. Daarnaast kunt u hier ook informatie terugvinden over boekbesprekingen, spreekbeurten en andere belangrijke zaken waar wij op dit moment in de klas mee bezig zijn.

(laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017)


Leerstof

Rekenen  Blok 3

In dit blok gaan we verder met het oefenen van het vermenigvuldigen en delen van (komma-)getallen met 10, 100 en 1000. Dit is een toetsdoel en moet dus aan het eind van het blok beheerst worden.

Het andere onderdeel dat in de toets aan bod komt, is het kunnen omrekenen van een gegeven lengte op schaal naar de werkelijke lengte.

​Nieuw is cijferend vermenigvuldigen op de verkorte manier. Niet langer splitsen we de som uit, maar doen we het op de voor ouders bekende/vertrouwde manier.
We gaan tevens beginnen met het oefenen van delen en vermenigvuldigen met breuken (4 x 1/4 en 6: 1/2).

En tenslotte komen ook eenvoudige vermenigvuldigingen en deelsommen met kommagetallen aan bod (4 x 0.5 en 4.50 : 0.15).


Spelling  Blok 3

In het derde blok gaan we aan de slag met:

  • militairwoord
  • leenwoord
  • herhalen van eerder aangeboden categorieën

Militairwoord:

Dit zijn woorden met air. Er zijn geen regels bij. De kinderen oefenen met frequente woorden.

Bij werkwoordspelling gaan we aan de slag met de verleden tijd van klankvaste werkwoorden.

Regel: Bij klankvaste werkwoorden in de verleden tijd schrijf ik stam + te(n) of stam + de(n)

Hierbij gebruiken we de medeklinkers van ’t kofschip-x.

Bij grammatica gaan we aan de slag met:

  • voorzetsels
  • telwoorden
  • rangtelwoorden

Tot slot leren de kinderen de komma te plaatsen achter een citaat.


Taal thema Buitenissig

 

De Axolotl, de yoda-vleermuis, de kraaghagedis… Allemaal voorbeelden van vreemde snuiters.

In dit thema nemen Anniek en Pleuntje ons mee naar een natuurmuseum. We ontdekken allerlei interessante weetjes (wist je bijvoorbeeld dat een gekko niet kan knipperen?) en daarmee oefenen we vervolgens het gebruik van afkortingen en schema’s om informatie te ordenen.

Ook gaan we aantekeningen en samenvattingen maken en uiteindelijk maken we hiervan een mini-werkstuk en een mini-spreekbeurt.


Thema Egypte

Een droge en moeilijke plek om te leven, maar de Egyptenaren wisten er 5000 jaar geleden toch een welvarend gebied van te maken. Dankzij het samenwerken en de knappe irrigatie konden zij het hele jaar door gebruik maken van het water uit de Nijl.

We gaan ook kijken de godsdienst in die tijd. Hoe zit het met tempels, priesters en offers? Hoe gingen de (rijke) Egyptenaren om met de dood? Welke goden waren er? We kijken met name naar de god van de liefde, Isis, en naar de god van de doden, Osiris.

In het verlengde daarvan bespreken we de farao’s en piramides. Ook het schrift krijgt natuurlijk aandacht. Dankzij dat schrift en de kunstenaars van toen (prachtige muurschilderingen) weten we nu zoveel van zo’n lange tijd terug.


Engels Unit 2: Food

Het thema van deze unit is ‘food’. De leerlingen gaan leren hoe ze een maaltijd kunnen bestellen in een restaurant en hoe ze een menukaart kunnen lezen. Verder komen ze van alles te weten over eten.

Aan het eind van de unit kunnen de leerlingen:

  • Beleefd iets vragen en beleefd antwoord geven op een verzoek;
  • Woorden met een korte en een lange ‘oe’ in woorden als juice en would correct uitspreken;
  • Vragen wat iemand gegeten heeft;
  • Het werkwoord to do in zinnen gebruiken in de tegenwoordige en de verleden tijd;
  • Een maaltijd bestellen in een restaurant.

Alle woorden die deze unit geleerd worden, hebben te maken met woorden die voorkomen in de woordvelden: restaurant, eten en drinken, ontbijt, lunch, avondeten, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje.

Agenda

november 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
facebook