[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat gaan we doen…

Op deze pagina kunt u lezen wat de kinderen de komende periode allemaal gaan leren op het gebied van rekenen, spelling, taal, wereldoriëntatie en Engels. Daarnaast kunt u hier ook informatie terugvinden over boekbesprekingen, spreekbeurten en andere belangrijke zaken waar wij op dit moment in de klas mee bezig zijn.

(laatst bijgewerkt op 13 oktober 2017)


Leerstof

Rekenen: Blok 3

In blok 3 gaan we verder met het oefenen van het vermenigvuldigen en delen van (komma-)getallen met 10, 100 en 1000. Dit is een toetsdoel en moet dus aan het eind van het blok beheerst worden.

Het andere onderdeel dat in de toets aan bod komt, is het kunnen omrekenen van een gegeven lengte op schaal naar de werkelijke lengte.

Nieuw is cijferend vermenigvuldigen op de verkorte manier. Niet langer splitsen we de som uit, maar doen we het op de voor ouders bekende/vertrouwde manier.
We gaan tevens beginnen met het oefenen van delen en vermenigvuldigen met breuken (4 x 1/4 en 6: 1/2).  En tenslotte komen ook eenvoudige vermenigvuldigingen en deelsommen met kommagetallen aan bod (4 x 0.5 en 4.50 : 0.15).


Spelling: Blok 2

In het tweede blok gaan we aan de slag met:

  • uitbreiding van ‘luchtwoorden van het versje’
  • uitbreiding van de langermaakwoorden
  • herhalen van eerder aangeboden categorieën

Bij werkwoordspelling herhalen we het correct schrijven van de stam (+t) in de tegenwoordige tijd. Ook het schrijven van de stam met be-, ge-, ver- (+t) wordt herhaald.

Bij grammatica herhalen we het benoemen van de persoonsvorm en het onderwerp.

Tot slot kunnen de kinderen, als het goed is, de volgende leestekens nog steeds correct gebruiken:

  • hoofdletters
  • punten
  • ?  en !
  • dubbele punt
  • aanhalingstekens

Taal: thema Strips

Stripverhalen…. Hoe heerlijk is het niet om weg te dromen in een wereld vol stripfiguren die supersonisch sterk zijn of oliedom of hoteldebotel verliefd? Vol overdrijving en onmogelijke situaties? Waar alles vreselijk fout kan gaan maar waar het altijd weer goed afloopt? We gaan het in het komende thema allemaal beleven!

In dit thema worden alle taalactiviteiten gekoppeld aan bronnen binnen het genre strip. De kinderen maken kennis met uiteenlopende vormen van strips. Er komt onder andere een bezoek aan een stripwinkel aan de orde. Er zal veel gelachen worden, want humor speelt in strips een belangrijke rol. Toch zijn niet alle strips grappig, soms dienen ze vooral een praktisch doel. Ook daarbij wordt stilgestaan in dit thema. Een paar plaatjes kunnen meer vertellen dan honderd woorden. Een voorbeeld daarvan is een stripje waarin je kunt zien hoe je een band moet plakken. Je ziet snel en duidelijk wat er moet gebeuren. Maar eerlijk is eerlijk: liever een lekke band bij Donald Duck dan eentje in het echte leven!

In de lessen werken we uiteindelijk toe naar het zelf schrijven van een scenario voor een stripverhaal. En we gaan dat stripverhaal dan natuurlijk ook zelf maken!


Geschiedenis: thema 5 Ontdekkers en hervormers

We gaan dit jaar kriskras door het geschiedenisboek en beginnen met thema 5, de periode van ‘Ontdekkers en hervormers’.
De kinderen leren dat voorheen de kerk lange tijd in het middelpunt van de samenleving stond, maar dat dit in de periode 1500-1600 verandert.

Ontdekkers en hervormers gingen op onderzoek uit en namen niet meer alles wat de kerk vertelde voor lief en waarheid aan. Er werd kritisch gekeken naar de kerk en door het krijgen van nieuwe informatie kwamen er grote veranderingen op gang in de kerk en in de samenleving.
Belangrijke namen/personen die we gaan bespreken zijn Maarten Luther, Johannes Calvijn en Erasmus. Zij hebben de aanzet gegeven tot het uiteindelijke ontstaan van een nieuwe stroming in de kerk: het protestantisme.

Daarnaast zullen we ons verdiepen in de veranderingen in bestuurlijk opzicht, zoals het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Daarbij speelde de leider van de opstand, Willem van Oranje, een belangrijke rol.


Engels Unit 2: Food

Het thema van deze unit is ‘food’. De leerlingen gaan leren hoe ze een maaltijd kunnen bestellen in een restaurant en hoe ze een menukaart kunnen lezen. Verder komen ze van alles te weten over eten.

Aan het eind van de unit kunnen de leerlingen:

  • Beleefd iets vragen en beleefd antwoord geven op een verzoek;
  • Woorden met een korte en een lange ‘oe’ in woorden als juice en would correct uitspreken;
  • Vragen wat iemand gegeten heeft;
  • Het werkwoord to do in zinnen gebruiken in de tegenwoordige en de verleden tijd;
  • Een maaltijd bestellen in een restaurant.

Alle woorden die deze unit geleerd worden, hebben te maken met woorden die voorkomen in de woordvelden: restaurant, eten en drinken, ontbijt, lunch, avondeten, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje.

Agenda

oktober 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
facebook