[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Activiteiten

Creatief circuit

De afgelopen weken hebben we tijdens het creatief circuit ontzettend hard geoefend op onze bedachte pasjes bij ons zelfgekozen liedje. In kleine groepjes met kinderen uit allerlei groepen hebben we vier onwijs gave dansen ingestudeerd. We zijn heel trots op het eindresultaat en willen dit graag aan iedereen laten zien. Veel kijkplezier!

 

Op vrijdag 19 mei zijn we met de groepen 5 t/m 8 gestart met het ‘creatief circuit’.  Alle kinderen zijn verdeeld over 8 groepen die gedurende vier vrijdagmiddagen aan de slag gaan met een creatieve werkvorm. Er kon vooraf gekozen worden uit: creatief met tijdschriften, 3D tekenen, figuurzagen, glas graveren, kleien, solderen, punniken en dans. Elke juf verzorgt één van deze activiteiten en gelukkig krijgen ze daarbij wat hulp van ouders. In elk lokaal werd de eerste middag druk gewerkt en genoten en de sfeer waarin dat gebeurde was ontspannen en gezellig. We hebben nu dan ook allemaal al zin in de volgende drie keer.


De Boekenbeurs

Waar kwam het idee voor een boekenbeurs vandaan en hoe kwam hij tot stand?

Tijdens de studiedagen op 22 en 23 september hebben we het met het team gehad over ’21e eeuwse vaardigheden’ oftewel vaardigheden die kinderen nodig hebben om op de toekomst te zijn voorbereid. Deze verschillende vaardigheden ontwikkelen de kinderen onder andere door met zogenaamde leerarrangementen te gaan werken. Dit houdt in dat de kinderen een opdracht of probleemstelling krijgen voorgelegd en moeten met elkaar de opdracht uitvoeren of naar een oplossing zoeken. Uiteindelijk is er dan een eindproduct of presentatie, waarin zij hun bevindingen delen met hun klasgenoten of een groter publiek. Er wordt een beroep gedaan op een gevarieerd aantal vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, maar ook creatief denken, samenwerken, probleemoplossend denken enz. komen aan bod. Het is de bedoeling zoveel mogelijk uit de kinderen zelf te laten komen, de leerkrachten proberen zo min mogelijk te sturen, in te vullen of voor te kauwen. En dat is soms nog best lastig voor ons juffen hoor!

Tijdens de twee weken waarin de Kinderboekenweek viel, hebben de kinderen van de groepen 7 en 8 met elkaar gewerkt aan zo’n leerarrangement. De opdracht was: “Organiseer met elkaar een boekenbeurs waar de zelf samengestelde groepjes hun favoriete boekgenre presenteert.”

Deze opdracht is natuurlijk vrij open en er werd verder ook weinig door de juffen verteld en geregeld. Dus moesten de kinderen zelf invulling gaan geven aan alles en nadenken over alle dingen die bij het organiseren van een beurs komen kijken. Welke genres zijn er allemaal, hoe zorg je voor een gevarieerd aanbod, wanneer en waar wordt de beurs gehouden, hoe presenteer je je boeken, en nog veel meer vragen die om een oplossing vragen….

Het was allemaal even spannend, zeker ook voor de juffen, maar uiteindelijk lukte het en was de boekenbeurs enorm geslaagd en goed georganiseerd. Natuurlijk verliep niet alles vlekkeloos, maar daar leer je ook weer veel van. De betrokkenheid en het enthousiasme was groot en dus kijken we met z’n allen al weer uit naar een volgend leerarrangement.


Gym

Met dit heerlijke weer hebben we de gymles maar even aangepast. We zijn naar het park gegaan en hebben daar flink ‘gesport’. Wie wilde deed mee met het watergevecht, de rest was lekker bezig met een balspel.

gym-park

Meten is weten

Ontdekken wat een kubieke meter is door te ervaren. Er passen veel meer kinderen in dan we hadden verwacht!kubieke-meter

Agenda

juni 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
facebook