[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat hebben we gedaan…

Sinterklaas

Ook wij hebben natuurlijk Sinterklaas gevierd in en met de klas. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zich uitgesloofd had en voor een gedicht en een creatieve surprise gezorgd had. Het voorlezen en uitpakken was dus een waar feest.


Egyptische maskers

We zijn in de klas bezig met een geschiedenisproject over het oude Egypte. We zitten dan niet alleen met onze neus in de boeken, nee we gaan er ook creatief mee aan de slag. Zo zijn we begonnen met het maken van maskers met gipsverband. Iedereen zocht een maatje uit om bij elkaar een masker op het gezicht te maken. Dat bleek best spannend en een bijzondere ervaring te zijn, want je geeft je even helemaal over aan de ander. Terwijl jij probeert ontspannen op tafel of op de grond te liggen, bedekt je maatje langzaam maar zeker je hele gezicht met natte stukjes gipsverband. Je mocht zelf aangeven of je je ogen en/of mond ook bedekt wilde hebben. Er werd heel zorgzaam en prettig samengewerkt, waardoor het voor iedereen een geslaagde activiteit werd. Op de foto’s is dat ook wel terug te zien. Later gaan we er mee verder, zodat het echte kleurrijke Egyptische masker worden.


Brrrr…allemaal beestjes….

De afgelopen twee vrijdagmiddagen waren de groepen 5b en 7b gemengd om te werken aan een creatieve opdracht. De aanleiding voor deze les was een eerder bezoek van de juffen aan het Gemeente Museum in Den Haag tijdens de  studiedag. Daar hebben ze niet alleen de kunst bewonderd, maar ook inspiratie opgedaan voor creatieve lessen naar aanleiding van een kunstwerk.

Tijdens de eerste les bewonderden en bespraken we met elkaar het beeld ‘Spinnenpaar’ van Louise Bourgeois. Dit sculptuur was namelijk ons uitgangspunt voor de opdracht: Maak als tweetal (een kind van elke groep) ieder een eigen ‘insectachtig’ dier van kosteloos materiaal.

De tweede les kwamen de meeste kinderen dus met van alles en nog wat op school: doosjes, wc rollen, takjes, potjes, wol, lapjes, eierdozen, dopjes en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel wat van te knutselen. Er volgde een gezellige, creatieve en kunstzinnige knutselmiddag, de tweetallen gingen met veel plezier aan de slag. De resultaten zijn hieronder te bewonderen, maar er is ook een ‘echte’ tentoonstelling ingericht in de hal. Dus het werk met eigen ogen bewonderen kan ook.


De Kinderboekenweek…

De opening

De bovenbouw van de Aloysius is stiekem een weekje eerder gestart met de kinderboekenweek. Er staan namelijk zoveel leuke activiteiten gepland, dat we daar anders niet genoeg tijd voor zouden hebben. De opening was dit jaar spannend en heel bijzonder. Het begon in de klas al, waar op het bord stond dat je je sokken en schoenen uit mocht doen als je dat durfde en wilde. Vervolgens gingen wij de kinderen uit groep 5b ophalen, die ook al op blote voeten rondliepen. Buiten hielpen we hen met het omdoen van hun blinddoek en daarna leidden we hen over een parcours. Dat bestond o.a. uit lopen over kunstgras, de dikke mat en noppenplastic en onder sliertjes doorgaan. In de gymzaal moest iedereen in het midden gaan zitten en toen deden wij ook onze blinddoek om.

De juffen hebben toen met elkaar een verhaal verteld, dat heel spannend was en ook vol zat met geluidseffecten. Maar ook waren er waterdruppels te voelen toen de hoofdpersoon in het water viel. Na afloop kregen alle groepen nog een cadeautje, een paar mooie leesboeken. Het was een griezelige, gezellige en gruwelijk geslaagde start van de kinderboekenweek.


Voorlezen door een gastjuf

Vandaag werd er van half negen tot negen uur in alle klassen voorgelezen. In elke klas was een andere juf op bezoek. In onze klas heeft juf Marijke voorgelezen uit Gruwelijk grappige griezelverhalen. Dat was erg leuk en gezellig en het verhaal was geweldig en best spannend.

Foto en tekst gemaakt door Noor


Het Kinderboekenweek leerarrangement

Op vrijdagmiddag 29 sept. zijn we in de bovenbouw gestart met een nieuw leerarrangement. De leerlingen van de leerlingenraad hebben in opdracht van de juffen 24 groepjes gemaakt die bestaan uit leerlingen uit alle groepen. Deze groepjes zaten verdeeld over de lokalen en gingen na het horen, zien en bespreken van de opdracht allemaal enthousiast aan de slag. Wat de opdracht is?

Zorg met je groepje voor een spannend (griezel)verhaal dat andere kinderen kunnen beleven.

  • Jullie mogen zelf verzinnen wat voor een verhaal het wordt.
  • Zorg er voor dat het publiek zoveel mogelijk betrokken wordt bij het verhaal wanneer jullie het gaan presenteren.
  • Zorg zelf voor alle spullen die je daarbij nodig hebt en wilt gebruiken.
  • Er zijn 5 momenten gepland waarop jullie aan de opdracht werken.

Op vrijdag 13 okt. gaan jullie het verhaal in tien minuten presenteren aan twee andere groepjes.

De eerste keer samenwerken met kinderen die je helemaal niet of nauwelijks kent is best spannend. Maar mede door de goede zorgen van de oudste leerlingen, voelde het al snel goed aan en ontstond er in vrijwel elk groepje een ontspannen, gezellige en fijne sfeer. Dit is op de foto’s dan ook goed te zien. De tijd vloog om en na afloop keek menigeen al weer uit naar de volgende les om aan de opdracht te werken. De juffen zijn nu al benieuwd naar de eindresultaten en presentaties.


De griezelige verhalen van de Aloysius

Vrijdag de dertiende worden er leuke en griezelige toneelstukken gespeeld. Met knutselwerken en muziek- instrumenten en nog veel meer. Er zijn kinderen uit elke klas, die vormen een groep van ongeveer negen kinderen. De kinderen proberen alles te doen om het publiek te vermaken. Ze hebben er vijf lessen over gedaan. De kinderen zijn heel creatief met het bedenken en maken van een griezelverhaal. Het is leuk om te zien hoe de kinderen bezig zijn. Ze betrekken iedereen bij de groep, iedereen krijgt wat te doen.  De juffen mogen niet mee helpen, maar ze mogen wel kijken wat ze aan het doen zijn. De kinderen hebben veel plezier tijdens het werken, ze hebben veel fantasie. Ze gaan het laten zien aan twee andere groepjes.

Geschreven door Selma en Marijn Z


De GRRRRiezelige Boekenwinkel van groep 7b

De boekenwinkel startte op 6 oktober om 14:00 en was open tot 15:15. Je kon er kinderboeken, volwassen boeken en nog veel meer soorten boeken kopen vanaf € 0.50 tot € 3,00.

We hadden om de beurt werktijden van 25 min. Zelf mochten de kinderen ook winkelen in andere winkels (klassen).

Er kwamen veel mensen in onze winkel. Sommige kochten veel boeken en andere minder boeken. Maar dat maakt niet uit! Het was erg leuk voor iedereen. Er was ook een kassa in de klas en de zaak liep goed. We hebben bij elkaar € 52,95 verdiend!

Geschreven door  Nuna en Sara

De boeken die gekocht zijn van de opbrengst


Het Griezelbos

Gerart Kamphuis gaf ons op 12 oktober een les met een heel verhaal er achter. Gerart ging toen hij jong was verhuizen en naast zijn huis stond een boerderij en met de boer raakte hij bevriend. Naast dat huis stond een bos met een hele grote lege vlakte. Die dag wou hij op het weiland van de boer voetballen, maar de boer zei dat dat niet mocht, omdat er koeien stonden en die zijn heel nieuwsgierig. De boer zei dat er in het bos een open plek was. En daar kan je heel goed voetballen. Ze gingen er naartoe en daar zagen ze inderdaad een grote open plek. Toen hun moeder hen geroepen had, was Gerart zijn jas vergeten. Gerart zei stoer dat hij alleen terugging in het donker om zijn jas te halen. Hij hoorde van alles en was heel erg bang. Hij struikelde en was een beetje gewond geraakt, maar hij rende gewoon verder. En zag toen het licht van het raam en daarna het hele huis.

In dat bos had hij inspiratie gevonden om een boom van papier te knutselen. Wij hebben dat ook gedaan met heel veel fantasie erin. Iedereen heeft er één gemaakt en we vonden het heel erg leuk en iedereen is heel blij met z’n resultaat.

Geschreven door Jelle en Fos



Kinderpostzegelactie

De missie is gehaald om de kinderen een goed thuis te bieden. Bijna elk kind is langs de deuren gegaan om bestellingen op te halen voor de actie. De kinderen van groep 7b vonden het leuk om kinderpostzegels rond te brengen!

We hadden af en toe hele warme zon toen we moesten gaan, maar we gingen gewoon door.We hadden ook erg goede artikelen, zoals een powerrrbank, kerstkaarten en één of twee velletjes kinderpostzegels van Jan, Jans en de kinderen en nog veel meer. Vaak werd er niet open gedaan, maar dan gingen we gewoon naar de volgende deur en af en toe kwamen we gewoon weer terug. Als je iets verkocht had, moest je een sticker plakken op de deur.

Het bedrag dat we met onze groep binnen gehaald hebben, is wel veel: ruim € 2600! Dat moet genoeg zijn voor hulp aan 2400 kinderen. We hebben ook erg ons best gedaan en zo hebben veel kinderen een dak boven hun hoofd.

Door David en Olaf 

Afbeeldingsresultaat voor kinderpostzegelactie 2017     Afbeeldingsresultaat voor kinderpostzegelactie 2017                 Afbeeldingsresultaat voor kinderpostzegelactie 2017


Informatieavond met kinderen

Groep 7b van de St. Aloysius heeft zijn eerste informatieavond met kinderen gehad. Als eerste vertelde de juf over: het huiswerk, het verkeersexamen en de cito’s. Daarna vertelden de kinderen zelf iets aan hun ouders. De vaders en moeders hebben met interesse geluisterd naar de kinderen. De methodes dat zijn: Take it easy (Engels), Pluspunt (rekenen) en Staal (spelling en taal). We hebben ook een stedentrip voor de juf gemaakt naar een land in Europa, dat mocht je ook laten zien. We hebben ook nog een droomvakantie getekend, die hebben we ook laten zien. Het was een leuke en gezellige avond. Uiteindelijk was de tijd aangebroken dat de kinderen niks meer te vertellen hadden en de ouders geen vragen meer hadden. Toen ging iedereen dus naar huis.

geschreven door Angelique en Marijn B.


Open Monumenten Klassendag…

De Mallemolen ligt naast de Praxis. Hij is niet zo groot, maar best leuk om in te kijken. We gaan je nu wat meer vertellen over de Mallemolen! Het is een mooie oude molen, waar water onder door gaat en hij heeft oude zwarte wieken. Als het zacht waait, gaan ze het zeil over de wieken doen, daardoor gaan de wieken harder. Je kan de wieken ook remmen, zodat hij stopt. Dat gebeurt allemaal boven in de molen. Je trekt aan het touw waaraan de balk vast zit. Als je aan het touw trekt, gaat de balk omhoog en gaat tegen het rad waaraan de wieken zitten en dan zijn de wieken stil. Hij moet stil staan, dan pas mag je naar boven. Als ze weggaan dan moeten de wieken in een x staan, zodat kinderen er niet in kunnen klimmen. De molen werd vroeger veel bewoond. In de molen kan je prima wonen, er zat een tafel in, een bedstee en kastjes met een kleine keuken.  De molen werkt nog wel, maar ze hebben hem eigenlijk niet meer nodig omdat er nu een elektrisch gemaal is.

geschreven door  Nuna en Selma


Bezoek in de klas…

Op vrijdagmiddag kwam er ineens een prachtige en knalgroene sprinkhaan op visite in de klas. Hij nam rustig de tijd  om wat rond te kijken en wat sprongen te maken. En wij namen toen even de tijd om hem ..of haar.. te bewonderen. Blijkbaar beviel het best in de klas, want de sprong naar de vrijheid werd pas na lang aandringen genomen.

Agenda

december 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
facebook