[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Groep 8A 2016-2017

De Spettershow

Deze diashow vereist JavaScript.


Creatief Circuit

De afgelopen weken hebben we tijdens het creatief circuit ontzettend hard geoefend op onze bedachte pasjes bij ons zelfgekozen liedje. In kleine groepjes met kinderen uit allerlei groepen hebben we vier onwijs gave dansen ingestudeerd. We zijn heel trots op het eindresultaat en willen dit graag aan iedereen laten zien. Veel kijkplezier!


Knutselen voor de musical

Afgelopen dinsdag hebben we met z’n allen de handen uit de mouwen gestoken. Er moest namelijk van alles en nog wat gemaakt worden voor de musical, zoals allerlei borden voor op de decorpanelen en de statafel en een heel stel attributen. In kleine groepjes ging iedereen druk en enthousiast aan de slag. We laten natuurlijk de eindresultaten niet allemaal zien, dat gaat tijdens de opvoeringen van de Spettershow gebeuren.


Joepie, gewonnen!

Vrijdag 9 juni om 12:00 uur stond er ineens iemand voor de deur met drie zware dozen. Het bleek de eigenaar van boekhandel Verkaik te zijn. Hij vertelde ons dat onze school de Facebook actie gewonnen had. In alle ruim 13.000 reacties werd de St. Aloysius samen met nog een andere school het meeste genoemd. En daarom kregen alle kinderen van groep 8 vandaag het mooie boek ‘Achtste groepers huilen niet’ geschreven door Jacques Vriens. En dat we daar blij mee zijn, dat is wel te zien.


Repeteren voor de musical

Vanmiddag zijn we met z’n allen aan de slag gegaan voor de musical. In verschillende groepjes werden er scènes, presentaties, acts of reclames geoefend. En dat dat over het algemeen heel serieus genomen werd, is op de foto’s wel te zien.


Creatief circuit

Op vrijdag 19 mei zijn we met de groepen 5 t/m 8 gestart met het ‘creatief circuit’.  Alle kinderen zijn verdeeld over 8 groepen die gedurende vier vrijdagmiddagen aan de slag gaan met een creatieve werkvorm. Er kon vooraf gekozen worden uit: creatief met tijdschriften, 3D tekenen, figuurzagen, glas graveren, kleien, solderen, punniken en dans. Elke juf verzorgt één van deze activiteiten en gelukkig krijgen ze daarbij wat hulp van ouders. In elk lokaal werd de eerste middag druk gewerkt en genoten en de sfeer waarin dat gebeurde was ontspannen en gezellig. We hebben nu dan ook allemaal al zin in de volgende drie keer.


VALS

Met de groepen 8 doen we mee aan het project VALS. Er komen twee juffen die samen met ons een voorstelling gaan maken over pesten. De groep is verdeeld in drieën en elke groep werkt zo aan een deel van de voorstelling. Volgende week donderdag gaan we de voorstelling opvoeren voor de ouders en de kinderen van groep 5 /tm 7.

De toneelgroep: Het toneelstuk  gaat over pesten, over een pester, een slachtoffer, en de meelopers. Het begint klein, maar het probleem wordt steeds groter. Het begint bijvoorbeeld eerst met een pet af pakken. Ons toneelstuk gaat over een meisje dat niet mee kan naar de stad, omdat ze bezig is met haar werkstuk. Dan wordt ze geplaagd over het onderwerp. In de stad gaat de rest spelen en als het meisje klaar is met haar werkstuk komt ze ook. De pester neemt haar meteen te grazen, haar werkstuk wordt afgepakt. En dan……

Julia

de muziekgroep: De muziekgroep mocht bestaande liedjes kiezen en daar een nieuw nummer van maken. De meisjes gingen met elkaar werken en de jongens gingen met elkaar werken. De jongens kozen het liedje ‘Sorry’ van Justin Bieber uit en de meisje uit het liedje ‘Lush life’ van Zara Larson. Daar hebben we toen een eigen tekst op bedacht. Het lied van de meisjes moest een lied zijn waar ze in pesten. De jongens moesten een lied schrijven voor het einde, om sorry te zeggen. Toen we klaar waren met de teksten schrijven, gingen we de liedjes zingen. Dat klonk best wel mooi met Sweder achter de piano.

Nadine

de decorgroep: De decorgroep ging bezig met het decor. Dat viel nog best wel tegen, omdat je het helemaal zelf moest bedenken.  Maar het was wel gezellig en we hebben alles afgekregen. We hadden wel moeite met sommige dingen te bedenken en als je een idee had moest je het geluk hebben dat de spullen die je nodig had op school waren. En omdat je met een kleine groep aan het werk was moest je goed samenwerken en afspreken wie wat deed.

Pepeijn


De filmavond

De filmavond begon om 18:30, toen waren de meeste er al. Rond 19:00 begon de film. De film die we gingen kijk was ‘Fantastic Beasts and where to find them’.

Tijdens de film kreeg iedereen een bakje popcorn, zout, zoet of gemixt.
Tijdens de film werd er wel veel gepraat en met zaklampen geschenen, daar kon niet iedereen tegen. Daardoor hadden we ook veel delen van de film gemist.

Na drie kwartier kijken hadden we even een korte pauze, dus konden we even iets voor ons zelf doen. Na die korte pauze gingen we de film verder kijken en toen waren de meeste wel wat stiller dan eerst. Toen de film was afgelopen om 21:15 ging iedereen weer naar huis en was de filmavond afgelopen.

Sil.

 


De Koningsspelen

Op vrijdag 21 april deden we met de groepen 5 t/m 8 mee aan de Koningsspelen die georganiseerd werden door Sportpunt Gouda. Na de opening door de kinderburgemeester, deden we mee aan de gezamenlijke warming-up door te ‘swingen’ op het nummer Okido van Kinderen voor Kinderen.

Vervolgens gingen we eerst met onze groep twee rondes ‘oud-Hollandse spelletjes’ doen. Er zaten hele hilarische spelletjes bij, een aantal echte uitdagers en ook wel wat minder interessante spellen, maar we wisten ons in groepjes goed te vermaken. Na een korte pauze kregen we een voetbalclinic die bestond uit drie onderdelen en als laatste volgden we een les kickboksen. Het was een sportieve en gezellige ochtend en na al dat bewegen hebben we de vakantie meer dan verdiend.


De Cito Eindtoets

Vandaag is de eerste dag dat we met de cito eindtoets zijn begonnen. Tijdens de cito mochten we kauwgom met mint smaak eten, je mocht ook een mascotte op  je tafel hebben. De eerste taak  was taal, dat is begrijpend lezen, spelling en taal.  Als je klaar was mocht je lezen of een puzzeltje doen. Daarna hadden we een kleine pauze. Dan kon je naar de wc, een nieuw kauwgompje pakken en wat kletsen met je klasgenoten. Als de vijf minuten om waren moest je weer op je plek gaan zitten, en kon je aan je tweede taak beginnen, dat was rekenen. Daarna hadden we de normale pauze en gingen we naar buiten. Toen de pauze voorbij was, gingen we de volgende taak doen, dat was taal maar dan een andere dan die we eerst hadden. Daarna hadden we weer een kleine pauze en daarna de laatste taak! Die taak was wereldoriëntatie, dat is geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Woensdag en donderdag hebben we ook nog cito’s.

Sinead


Pasen

De dag begon met een gezellig en smakelijk paasontbijt in de klas. Daarna was er een viering met alle groepen in de gymzaal en ’s middags volgde er nog een paascircuit. Tijdens het circuit ging je in gemengde groepjes een viertal activiteiten doen, waarvan paaseieren verstoppen en zoeken altijd het populairste is. Het was een sfeervolle en mooie dag.


Adopteer een monument

In de klas hebben we allemaal een gedicht geschreven over Vrijheid. Wat is vrijheid, wat betekent het, wanneer voel je je vrij? Hele eenvoudige vragen, maar het antwoord is niet zo simpel. Toch is het gelukt om onze gedachtes en gevoelens op papier te zetten. Nieuwsgierig geworden, lees dan hieronder verder….

Gedichten over vrijheid

Woensdag 12 april hebben we met elkaar het project ” Adopteer een monument”  afgesloten. Hiervoor zijn we naar de Sint Jan gegaan om daar samen met de kinderen van de Casimirschool en de Triangel onze vrijheid te vieren en stil te staan bij wat vrijheid voor ons betekent, wie er voor onze vrijheid hebben gestreden en hoe wij deze vrijheid met elkaar kunnen blijven vasthouden. Er zijn door mooie gedichten voorgelezen en juf Wineke vertelde het verhaal van de dierenschool. Vervolgens hebben wij een bloemstuk gelegd bij ons eigen schoolmonument: Sint Joris en de draak, aan de zijkant van het stadhuis. We hebben de ochtend afgesloten met een wandeling langs alle monumenten van de verschillende scholen, waarbij we ook extra informatie kregen over het bevrijdingsglas in de Sint Jan, het Joodse Poortje en het graf van Toon Pille. Het was een erg interessante ochtend.


Schoolvoetbal

Op woensdag 5 april deden de jongens van de groepen 8 mee met het schoolvoetbaltoernooi. Ze deden dit in twee zelf samengestelde en gemengde teams en die waren alle twee heel succesvol. Eerste van de poule en dus door naar de Goudse finale op 10 mei!!

De dames van onze groep vormden samen een team en zij speelden een week later op 12 april. Er werd vooraf serieus getraind door de meiden en met elkaar hadden ze er erg veel zin in. Helaas bleken de meeste teams te sterk voor de dames, maar ze wisten de middag wel met een gewonnen wedstrijd af te sluiten.



Project ‘Kunst en Vliegwerk’

Van 8 tot en met 24 maart zijn we met de hele school druk bezig met kunst. En dan met kunst in de breedste zin, dus van schilderen tot dansen, van boetseren tot werken met naald en draad. Hieronder staan een aantal verslagjes van activiteiten die we in de klas gedaan hebben.

Workshops

We startten het kunstproject op 8 maart met allerlei workshops die door alle kinderen op hetzelfde moment gevolgd werden. Van te voren had iedereen een activiteit gekozen die hem/haar het leukst leek. De dingen die je o.a. kon kiezen waren: dansen, werken met textiel, de 3D-pen, drama, boetseren, houtbewerken, enz. Hieronder kun je lezen wat een aantal kinderen heeft gedaan.

Origami

We hebben laatst workshops gehad en ik  koos voor origami. We gingen een vogel, een varken en een bloem vouwen. De eerste, de vogel, was nog te doen, de tweede was het varken en die was al een stuk pittiger . De derde, de bloem, was haast niet te doen. Hij had 45 stappen en was super lastig.

Sweder

Afval

Wij zouden samen met afval iets gaan doen. Maar degene die deze workshop zou geven was er niet, dus gingen we van papier een poppetje maken. Eerst moest je je zelf overtrekken op een groot papier, we moesten onze eigen lichaamsdelen natekenen. Achraf deed het hoofd, Hugo de armen, Zakaria deed de voeten en de benen en Sebastiaan deed het lijf. Toen hadden we dus een raar lijf. Want Hugo is de grootste en die deed de armen, dus het lijf was totaal niet in verhouding met de andere lichaamsdelen. Daarna moesten we het poppetje verven. Iedereen deed zijn eigen lichaamsdeel, dus ook de kleur die je aan had. Het werd dus een heel bijzonder poppetje.

Achraf en Hugo


Gedichten

We zijn bezig geweest met een gedichtenopdracht. De bedoeling was dat we een gedicht schrijven over wolken. Je moest eerst een mooie wolkenfoto opzoeken op je telefoon of op de computer. Als je die had gevonden moest je er een mooi gedicht bij maken. Het gedicht moest minimaal vier regels hebben, meer regels mocht ook.

Toen de gedichten af waren, gingen we er nog een verftekening bij maken die erbij past. Er moest iets inzitten dat uit een tijdschrift komt, dat is best moeilijk te vinden. Als je je tekening af had, moest je je gedicht er netjes op schrijven.

Op 23 maart wordt er een museum gemaakt van de school. Daar zijn onze gedichten met de verftekening ook te zien. Dus kom naar het schoolmuseum en bekijk onze prachtwerken!!!

Maud en Jolien


Gastles ‘Maak een eigen Escher’

We moesten eerst onze stoelen pakken en naar de klas van de buren lopen.We gingen zitten …. Er kwam een mevrouw, de moeder van Bram, die ons iets vertelde over Escher. Escher is een kunstenaar die illusie-kunst maakt. Ze zette daarna een klokhuisvideo aan. Toen de video afgelopen was, liet ze ons paar kunstwerken zien van Escher. Ze zei: ’jullie gaan in groepjes van 4 werken’en een paar tellen later kregen we een boekje….. er waren natuurlijk kinderen uit 8a en 8b gemixt. Toen we in het boekje gingen beginnen, las het ene kind voor aan de andere.

Toen we daarmee klaar waren, begonnen we pas echt met kunst ….

We moesten een vierkant van 4 bij 4 of 4 bij 6 maken, ik koos voor 4 bij 4. Daarna moesten we een stuk afsnijden en aan de andere kant er bij doen, en zo door totdat je er blij mee was. De juf moest het goed keuren en als het goedgekeurd was, mochten  we het figuur  kopiëren (overtrekken op papier). Als we dat gedaan hadden, moesten we ze opplakken op een andere vel papier (steeds een figuur ertussen). En uiteindelijk de overgebleven stukken knippen.

Ik vond het leuk om te doen, maar het lukte me niet helemaal zoals het moest. Volgende keer beter! De juffen waren goed aan het helpen en het was makkelijk te doen.

Vanessa


Bezoek aan de galerie

Op 16 maart gingen we naar galerie Honingen op de Lange Tiendeweg 40. Om 10 uur werden we verwacht, we mochten eerst even rondkijken. Daarna kregen we een grappige en leuke presentatie over kunst door de moeder van Lucas. Het was een soort van quiz, we kregen 5 vragen te zien. Zoals: wat is het echte schilderij? Dan kregen we drie kunstwerken te zien en moesten we raden welke het echte was. Ook kregen we een vraag: Wat was het duurste schilderij van Nederland? Dat was een heel verrassend resultaat, want bijna niemand verwachtte dat antwoord, het schilderij kost namelijk 120 miljoen euro. De presentatie ging over alle soorten kunst: moderne kunst, oude kunst en bij elke vraag zat ook een leuk verhaaltje. De moeder van Lucas verkoopt kunst en haar duurste kunstwerk wat ze ooit verkocht heeft, is 82.000 euro en dat is heeeeeeel duur. Het was een grote gorilla van brons van wel 2 meter hoog, wow! Aan het einde van de presentatie mochten we nog even rondkijken en gingen we kijken wat het duurste schilderij was. Toen was het helaas weer voorbij en moesten we terug en hadden we een Engels toets.

Lucas & Gijs

Terug op school hebben we allemaal een kunstwerk uitgekozen dat we in de galerie gezien hadden. Bij of over dat kunstwerken zijn er toen verhalen geschreven. Dat werden zeer uiteenlopende en soms ook heel verrassende verhalen. Nieuwsgierig….lees dan hieronder verder…..


Rappen

Wij hadden met taal het thema Rap.  Met dit thema leren we dingen over Rappen, Rappers, straattaal,  de geschiedenis en nog veel meer. Ik vind het persoonlijk een niet zo leuk thema, het past niet zo bij mij. Maar het paste wel weer goed bij het project Kunst en Vliegwerk, want rappen/muziek is ook een vorm van kunst.

We moesten bij les 8 een rap schrijven. We moesten letten op alliteratie, (alle woorden beginnen met dezelfde letter) halfrijm (de woorden rijmen alleen met hun klanken)  en volrijm (de woorden rijmen aan het eind van het woord helemaal). We moesten ook letten op de soort taal die je gebruikt, bijvoorbeeld straattaal. In les 10 moesten we met  een maatje tips en tops geven en krijgen.

Mijn rap gaat over katten. Het is een niet zo goede rap geworden, maar er bestaan slechtere. We moesten bij les 11 een maatje zoeken waar je mee ging samenwerken. Ik heb Maud gekozen en we gingen gelijk aan de slag met onze raps. Mauds rap gaat over de zomer. We moesten deze raps voor de klas doen. We hebben donderdag geoefend en dat ging heel goed. We hebben er een dansje bij verzonnen.

We moesten het vrijdag rappen voor de klas. Iedereen had een rap gemaakt en die ging iedereen uitvoeren. Bij Maud en mij ging het best wel goed, maar we vonden het wel spannend.

Josien


In de voetsporen van Christo

Vandaag hebben we ons laten inspireren door de kunstenaar Christo. En dus werden er allerlei van huis meegenomen voorwerpen vakkundig en kunstzinnig door ons ingepakt. En iets wat zo makkelijk lijkt, blijkt ineens helemaal niet zo simpel. En terwijl het ene voorwerp onherkenbaar werd door het in te pakken, ontstond er ergens anders een waar nieuw kunstwerk.


Presentatie over Andy Warhol

Wij hebben vandaag (22-03-2017) een presentatie gehad  over Andy Warhol. We kregen de les van Wouter Wolff, de vader van Amelie uit 8B . Ik vond het zelf een hele interessante les en ik heb veel over Warhol geleerd. De presentatie begon met een foto van hem, het leek een beetje een vreemde man met zijn haar helemaal door de war. Daarna liet hij een schilderij zien van een tomatensoepblik die Andy Warhol had gemaakt. Die kenden wel veel kinderen uit de klas, ik ook. Hij liet ook twee filmpjes zien, eentje van een liedje van de band met wie hij samenwerkte en de andere van hoe Andy Warhol een hamburger op at. Ik kreeg van die laatste trek in een hamburger 🙂 Hij vertelde bij die filmpjes ook nog wat. Ik vond het nogmaals een hele leuke les met veel informatie.

Josien



De tweede verkeersles op de fiets…

Op 27 januari hadden we weer verkeersles, dat was heel leuk. We moesten met zijn tweeën slalommen om pionnen heen.  En je moest een stokje door geven en dat drie keer achter elkaar. En je moest in een rondje fietsen en een tennisbal vangen met één hand aan het stuur. Julia mocht niet fietsen met haar pols en ik kon ook niet mee doen. Ik had een stijve knie, dat was niet leuk. Maar ik mocht foto’s maken, dat was ook leuk. Julia hielp de hulpmoeder en dit was mijn verslag van de verkeersles.

Floyd


Glitter & glamour feestje…

Op 25 januari vierden we de verjaardagen van alle leerkrachten. Iedereen had zijn best gedaan om er zo stralend mogelijk uit te zien. Al hadden een paar dames er wel heel veel werk van gemaakt. We openden de ochtend met z’n allen in de gymzaal, waar we allemaal over de ‘blauwe loper’ mochten paraderen. Vervolgens was het tijd voor het uitpakken van cadeautjes, want we werden goed verwend. Daarna deden we een aantal spelletjes en als afsluiting was er een spel in de gymzaal. Een heerlijk en gezellig ochtendje dus…


Kerstdiner…

Ook als je in groep 8 zit, is het nog een feestje om met elkaar te genieten van een kerstdiner. Iedereen zag er op zijn ‘kerstbest’ uit, veel glitter en jurkjes, stropdassen en strikjes én kleurrijke kersttruien waren uit de kast getrokken. Het buffet was rijkelijk gevuld met veel, ook door de kinderen zelfgemaakte, lekkernijen. Zo konden we onder andere smullen van kippenpootjes, worstjes in bladerdeeg, pasta- en couscoussalade, tomatenspiesjes en hartige taart. En nadat hier flink van gegeten was, werden de laatste gaatjes gevuld met lekkers van het toetjesbuffet. Dat bestond uit meloen, cake, brownies en cheesecake. Kortom… het was een heerlijk avondje!

 


Kerstviering…

Op vrijdagochtend hadden we met elkaar en kerstviering in de kerk. We liepen daar met fase 1/2/3 naar toe, wat heel gezellig en leuk was. Van onze groep speelden Josien en Simon mee in het kerstspel en als groep zongen we het laatste lied van de viering. Het was een knusse en gezellige laatste ochtend voor de kerstvakantie.


Schaatsen…

Vandaag, woensdag 21 december, hebben we ook met de groepen 7 en 8 heerlijk geschaatst op de schaatsbaan. Na afloop kregen we ook nog lekkere  warme chocomelk met slagroom, omdat de Brede School 10  jaar bestaat. We hebben genoten!


Bezoek Goudse Waarden aan de Calslaan…

Op donderdag 8 december gingen we met de groep acht kinderen de Goudse Waarden bezoeken. Wat hebben we  gedaan? We hebben als eerste groepjes van 6 of 7 kinderen gemaakt. Er waren verschillende vakken zoals: Frans, aardrijkskunde, Nederlands, scheikunde, biologie, geschiedenis en wiskunde, dat was super leuk ! Sommige kinderen hebben kennisgemaakt met de Franse taal, daar moest je bijvoorbeeld dingen zoeken. Er waren spullen zoals een woordenboek en daar hing een briefje bij met de Franse naam er van. En dan moest je in het Nederlands opschrijven wat dingen waren. De oplossing was dan een Franse restaurant. Bij aardrijkskunde moet je in een boek Simon zoeken, die was verstopt. Een tip die je kreeg, was dat Simon altijd een bril had. Mijn groepje werd  2e. Er  was ook nog een rondleiding door de school en je  kreeg drinken en koekjes. En dat was onze middag aan de Goudse Waarden.

geschreven door: ivo&jennifer


Sinterklaas vieren in de klas…

Wat een feestelijke en gezellige dag hebben we er op zitten. Na het onthalen van de Sint en de pieten op het hoofdgebouw, mochten we in een warm lokaal genieten van onze gedichten en surprises. En wat had iedereen zijn best gedaan zeg!!
Naast de oude vertrouwde rijmregels, klonken er ook veel originele en treffende gedichten. En wat een genot dat iedereen zijn cadeautjes wist te vinden zonder zijn mooie surprise te hoeven vernielen.
Benieuwd naar alle knutsels, bekijk dan de foto’s hieronder die gemaakt zijn door gastfotograaf Jennifer.


Nog een keer voorlezen…

Op 2 december 2016 gingen we voorlezen op de hoofdlocatie bij fase 1/2/3 en fase 4/5. We moesten daar om half 9 zijn en toen gingen we in tweetallen naar de klassen toe. Daar werd de klas in groepjes verdeeld. Ze zagen er allemaal heel schattig uit en ze gingen met de tweetallen die in de klas waren gemaakt mee. We gingen sinterklaasboeken voorlezen en dat was echt heel leuk. Als je klaar was, mochten de kinderen een spelletje verzinnen. Daar hadden ze echt de leukste ideeën voor. Toen we klaar waren met voorlezen, gingen we weer terug naar ons eigen gebouw. Daar moesten we weer gewoon aan het werk :-(. Het was heel leuk om weer voor te lezen, hopelijk doen we het nog een keer.

Nadine & Ashanti


Op bezoek bij het Antoniuscollege…

Op woensdag 30 november zijn we weer op pad geweest, deze keer gingen we naar het Antoniuscollege. Hoe dat was en wat we gedaan hebben? Dat lees je hieronder.

Groepje 1 ging als eerst naar Kunst en cultuur en groepje 2 ging als eerst naar biologie. Ze hadden het over skeletten en spieren en in het biologielokaal kregen ze daarna ook een snack en een drankje. Toen werden allebei de groepjes rondgeleid door het  gebouw. En daarna ging groepje 1 Engels doen en groepje 2 ook. We hadden het over de kerstman, dat was erg leerzaam. Als laatste gingen we onze tassen en jassen pakken en gingen we naar huis. Het was leuk op het Antonius en vooral dat over de kerstman.

Rida en Achraf


Bezoek locatie ‘de Gouwe’ Goudse Waarden…

Op dinsdag 22 november is groep 8 naar de Goudse Waarden geweest. Het was op de vmbo locatie. We werden vriendelijk ontvangen en moesten lang wachten in de aula. Daarna werden we in groepjes gedeeld en ging iedereen zijn eigen kant op. Ik vond het een heel mooi gebouw en klaslokalen waren goed ingericht. Als eerste ging ik bakken. Bij bakken maakte je twee bitterballen en een wortel van marsepein. Je kon ook drie pannenkoekjes maken en die mocht je opeten. Er werd ook w&t gegeven, dat staat voor wetenschap en techniek. En het is een heel nieuw vak. Bij w&t ging je een bootje vouwen van papier en je moest proberen er zo veel mogelijk gram in te krijgen op het water. Met dit onderdeel heb ik gewonnen. Mijn maatje en ik hadden toen een chocoladeletter gewonnen. Het was een erg leuke middag op de Goudse Waarden

Jolien


Op bezoek bij het Wellantcollege…

Op maandag 21 november zijn we naar het Wellantcollege geweest. Het Wellantcollege is een groene school, dat betekent dat je er veel dingen met je handen doet die groen zijn. Er zijn ook dieren zoals: konijnen, cavia’s en zelfs een egel! Als eerste ging ik een gevuld ei maken, alleen jammer genoeg was er alleen een koud ei. Daarna zijn we naar de stallen geweest, daar deden we eerst een speurtocht. Daarna gingen we een ketting maken met pinda’s eraan, voor de vogels. Ik vond het wel een leuke school, het was vooral leuk met de dieren erbij.

Josien


The Ultimate Ninja Warrior Challenge…

In de gymzaal aan A.G de Vrijestraat werd  op 27 oktober 2016 ‘The Ultimate Ninja Warrior Challenge’ gehouden. Alle jongens en meiden uit de groepen 8 deden hieraan mee en het werd afgesloten met een finale battle door de beste drie jongens en meiden uit elke groep. Het eindigde uiteindelijk met een gelijkspel.

Klik op de video hieronder om meer te zien.

Gefilmd door Heiko Ribberink – Bewerkt door Teun Bijlard en Heiko Ribberink


Expeditie Robinson in de gymzaal…

We gingen donderdag bij de gym ‘Expeditie Robinson’ doen. Het was best wel lastig, want je moest als eerst een bal op een ring met behulp van lintjes op een dopje aan de overkant leggen. Je moest zorgen dat de bal bleef liggen en niet van het dopje viel. Daarna moest je met twee pionnen de bal verplaatsen naar het volgende dopje en zorgen dat de bal bleef liggen. Dan moest je met twee stokken met de bal daartussen geklemd naar het laatste dopje en hem erop leggen. Van af daar moest je hem in de hoepel gooien en zorgen dat de bal erin bleef en zo snel mogelijk terug rennen. Het was een erg leuke les.

Simon


Bezoek aan de Meander…

Vrijdag 4 november zijn we op bezoek geweest bij de Meander. De hele middag hebben we met elkaar allerlei leuke activiteiten gedaan om de school en het vmbo beter te leren kennen. In groepjes werden de verschillende afdelingen bezocht en werd er van alles gedaan en gemaakt.  Zo gingen veel kinderen met een eigen unieke koekje naar huis, met een lasermachine werd namelijk je naam in het glazuur gegraveerd. Verder werden er heel wat tasjes opgepimpt, cupcakes versierd, telefoonhouders gemaakt en naambadges ontwerpen en uitgeprint. En dit was nog lang niet alles, want er worden op de Meander natuurlijk ook theorievakken gegeven en ook die lessen werd bezocht.
We hebben een erg leuke middag gehad, mede door de goede begeleiding van de leerlingen die nu op het Meander zitten.


Verkeersles…

Ook dit jaar staan er een aantal verkeerslessen gepland. Bij deze lessen gaat het er onder andere om dat de kinderen de eerder geleerde regels gaan toepassen in oefeningen op het plein en later ook tijdens tochtjes door de wijk. In een ander deel van de lessen gaat het om behendigheid. Hoe rijd je het makkelijkst over een obstakel op de weg, hoe rijd je een rondje om een paal terwijl je ook nog iets oppakt en terugzet, enz. Hieronder staan een aantal foto’s en twee filmpjes die een indruk geven van de oefeningen in de 1e les.


De Boekenbeurs…

Waar kwam het idee voor een boekenbeurs vandaan en hoe kwam hij tot stand?

Tijdens de studiedagen op 22 en 23 september hebben we het met het team gehad over ’21e eeuwse vaardigheden’ oftewel vaardigheden die kinderen nodig hebben om op de toekomst te zijn voorbereid. Deze verschillende vaardigheden ontwikkelen de kinderen onder andere door met zogenaamde leerarrangementen te gaan werken. Dit houdt in dat de kinderen een opdracht of probleemstelling krijgen voorgelegd en moeten met elkaar de opdracht uitvoeren of naar een oplossing zoeken. Uiteindelijk is er dan een eindproduct of presentatie, waarin zij hun bevindingen delen met hun klasgenoten of een groter publiek. Er wordt een beroep gedaan op een gevarieerd aantal vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, maar ook creatief denken, samenwerken, probleemoplossend denken enz. komen aan bod. Het is de bedoeling zoveel mogelijk uit de kinderen zelf te laten komen, de leerkrachten proberen zo min mogelijk te sturen, in te vullen of voor te kauwen. En dat is soms nog best lastig voor ons juffen hoor!

Tijdens de twee weken waarin de Kinderboekenweek viel, hebben de kinderen van de groepen 7 en 8 met elkaar gewerkt aan zo’n leerarrangement. De opdracht was: “Organiseer met elkaar een boekenbeurs waar de zelf samengestelde groepjes hun favoriete boekgenre presenteert.”

Deze opdracht is natuurlijk vrij open en er werd verder ook weinig door de juffen verteld en geregeld. Dus moesten de kinderen zelf invulling gaan geven aan alles en nadenken over alle dingen die bij het organiseren van een beurs komen kijken. Welke genres zijn er allemaal, hoe zorg je voor een gevarieerd aanbod, wanneer en waar wordt de beurs gehouden, hoe presenteer je je boeken, en nog veel meer vragen die om een oplossing vragen….

Het was allemaal even spannend, zeker ook voor de juffen, maar uiteindelijk lukte het en was de boekenbeurs enorm geslaagd en goed georganiseerd. Natuurlijk verliep niet alles vlekkeloos, maar daar leer je ook weer veel van. De betrokkenheid en het enthousiasme was groot en dus kijken we met z’n allen al weer uit naar een volgend leerarrangement.


Oma’s in de klas…

Afgelopen dinsdag kwam de oma van Lenny bij ons in de groep voorlezen. Dat werd dus gezellig met z’n allen in de kring, luisteren naar het begin van het boek ‘De rode zwaan’ van Sjoerd Kuyper. Wat een heerlijk begin van de dag, maar oh…wat vervelend dat oma stopte op het moment dat het net spannend werd. Gelukkig krijgt Lenny het boek cadeau van zijn oma én mogen wij het om de beurt lenen om er zelf achter te komen hoe het verhaal verder gaat.

Een dagje later kwam oma Miek, de oma van Loeki. Zij vertelde hoe het was toen zij als 6-jarige op school zat en had ook haar schoolfoto van toen meegenomen. Deze foto zag er wel even anders uit, dan onze schoolfoto’s van nu. Verder las ze twee gedichten voor in het Gronings en dachten we met elkaar na over de betekenis er van. Ook dit was een bijzonder en mooi bezoek.


Voorlezen bij de fasegroepen…

Eigenlijk is het inmiddels wel een traditie op de Aloysius dat tijdens de kinderboekenweek de kinderen van groep 8 gaan voorlezen aan de jongere kinderen op het hoofdgebouw. Nadat de kinderen vorige week allemaal een (prenten)boek van thuis mee hadden genomen en deze in tweetallen hebben voorbereid, was het vandaag dan écht zover en mochten ze gaan voorlezen. Het was erg gezellig, leuk en knus. Dat is op de foto’s zeker terug te zien. Donderdag zijn de andere fasegroepen aan de beurt.

Deze diashow vereist JavaScript.


Bezoek aan de GSG…

Op vrijdag 30 september stond het eerste schoolbezoek  gepland en waren de groepen 8 te gast op de GSG. Nieuwsgierig naar hoe dat was? Lees en kijk dan hieronder!

ontdekken-op-de-gsg


Lekker, we eten tosti’s…

Wat doe je als er heel wat kaas en ham over is van het kamp? Nou, dan organiseer je een tosti-lunch. Dus een aantal tosti-ijzers mee naar school, de juf zorgt voor drie broden en dan tussen de middag…bakken maar! En dat het lekker was, dat is zeker. Dit is zeker voor herhaling vatbaar 😉


Kamp…

Het kamp is inmiddels achter de rug en wat hebben we het leuk en gezellig gehad met elkaar. De foto’s vind je door het tabblad ‘Kamp groep 8’ aan te klikken. Hier vind je nog wel allemaal leuke weetjes en feitjes.

kamp-wist-je-datjes


Tai chi…

In de klas zijn we bezig met het thema China/Azië. Tijdens de taalles hebben we geleerd over Tai chi en dat mensen in China dit doen om te ontspannen. Tai chi is een verdedigings-/krijgskunst waarbij je rustige bewegingen maakt. Vorige week hebben we les gekregen van Wijnand Peterse. Hij liet ons stukjes zien van Tai chi, dat ziet er makkelijk uit, maar toen we het uit gingen proberen was het lastiger dan we hadden gedacht. We deden in de les ook een oefening met z’n tweeën.  Iemand moest jou duwen en dan moest jij de duw ontwijken, zodat de ander op de grond viel. Het ging, doordat we serieus en geconcentreerd oefenden steeds beter. Het was echt super en we hebben er heel erg veel van genoten.


Een Haiku schrijven…

Haiku (俳句;) is een vorm van Japanse dichtkunst, geschreven in drie regels waarvan de eerste regel 5, de tweede regel 7 en de derde regel weer 5 lettergrepen telt. De haiku gaat meestal over de natuur. Japanners schrijven en lezen haiku’s vaak omdat dit ontspannend werkt.

In de klas zijn we druk met het thema China/Azië en een beetje ontspannen tussendoor kan nooit kwaad. Wij hebben daarom allemaal een haiku geschreven. We hopen dat u door ze te lezen ook heerlijk ontspannen wordt.

Haiku’s gr.8a


Even het warme lokaal ontvluchten…

Wat was het de afgelopen dagen ‘zwheet’ in de klas. Een hele goede reden dus om na de middagpauze even het lokaal te ontvluchten. Iedereen zocht een plekje in de schaduw op het plein en daar werd door ieder op zijn eigen manier lekker gelezen….


 

Agenda

oktober 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
facebook