[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Groep 8B 2016-2017

De spettershow

Deze diashow vereist JavaScript.


Creatief Circuit

De afgelopen weken hebben we tijdens het creatief circuit ontzettend hard geoefend op onze bedachte pasjes bij ons zelfgekozen liedje. In kleine groepjes met kinderen uit allerlei groepen hebben we vier onwijs gave dansen ingestudeerd. We zijn heel trots op het eindresultaat en willen dit graag aan iedereen laten zien. Veel kijkplezier!


Knutselen voor de musical

Afgelopen dinsdag hebben we met z’n allen de handen uit de mouwen gestoken. Er moest namelijk van alles en nog wat gemaakt worden voor de musical, zoals allerlei borden voor op de decorpanelen en de statafel en een heel stel attributen. In kleine groepjes ging iedereen druk en enthousiast aan de slag. We laten natuurlijk de eindresultaten niet allemaal zien, dat gaat tijdens de opvoeringen van de Spettershow gebeuren.


Joepie, gewonnen!

Vrijdag 9 juni om 12:00 stond er ineens iemand voor de deur met drie zware dozen. Het bleek de directeur van boekhandel Verkaaik te zijn. Hij vertelde ons dat onze school de facebookactie gewonnen had. Van alle ruim 13.000 reacties is de St. Aloysius het meeste genoemd door juffen, vaders, moeders, opa’s, oma’s, buurmannen en buurvrouwen. En daarom kregen wij vandaag allemaal het mooie boek ‘Achtste groepers huilen niet’ van Jacques Vriens.


Repeteren voor de musical

Vanmiddag zijn we met z’n allen aan de slag gegaan voor de musical. In verschillende groepjes werden er scènes, presentaties, acts of reclames geoefend. En dat dat over het algemeen heel serieus genomen werd, is op de foto’s wel te zien.


Clinic longboarden en skateboarden

Woensdag 24 mei hebben wij een clinic longboarden en skateboarden gevolgd. Het was heel erg leuk en vooral het longboarden ging steeds een beetje beter. Na 50 rondjes om de speeltuin hadden we het al aardig onder de knie, zoals op de foto’s te zien is. Verder hebben we geoefend met skateboards, maar dat was nog best wel lastig. Mede dankzij het mooie weer hebben we een ontzettend leuke ochtend gehad.


Creatief circuit

Op vrijdag 19 mei zijn we met de groepen 5 t/m 8 gestart met het ‘creatief circuit’.  Alle kinderen zijn verdeeld over 8 groepen die gedurende vier vrijdagmiddagen aan de slag gaan met een creatieve werkvorm. Er kon vooraf gekozen worden uit: creatief met tijdschriften, 3D tekenen, figuurzagen, glas graveren, kleien, solderen, punniken en dans. Elke juf verzorgt één van deze activiteiten en gelukkig krijgen ze daarbij wat hulp van ouders. In elk lokaal werd de eerste middag druk gewerkt en genoten en de sfeer waarin dat gebeurde was ontspannen en gezellig. We hebben nu dan ook allemaal al zin in de volgende drie keer.


PROJECT ‘VALS’

De afgelopen week hebben we meegedaan aan het project VALS. Dit is een voorstelling over pesten, meelopen, gepest worden en de gevolgen hiervan. Theaterdocent Annemiek Engelen en zangdocent Naomi Blonk van kunstpunt Gouda hebben samen met ons op donderdag 11 mei een voorstelling gemaakt. Ze hebben met ons gepraat over pesten en deze verhalen en ervaringen gebruikt voor de voorstelling. Onze klas werd in drie groepen verdeeld en elke groep heeft gewerkt aan een ander onderdeel voor de voorstelling.

De toneelgroep deed eerst een opwarming om de spieren los te maken en te kijken wie er veel lef had. Daarna werden de rollen uitgedeeld en namen we het stuk door. Het stuk gaat over een gymles waar een jongen gepest wordt. Met een niet-oplettende meester werd het daarom heel makkelijk voor de pesters.

De zanggroep moest een lied/rap schrijven en twee kinderen maakten muziek met een instrument. Er was keuze uit drie liedjes waarbij eentje sowieso werd geschreven. Nadat het tweede lied is gekozen is de groep in tweeën is gesplitst: zang en rap. De liedjes waren in het Engels en met een beetje hulp vertaalden we het naar een Nederlands pestlied. Ondertussen ging de instrumentengroep ook aan de slag. Toen de liedjes geschreven waren ging de groep de liedjes doornemen en die klonken goed. Daarna gingen we een kijkje nemen bij de toneelgroep die net zo succesvol waren en deden ons voor als publiek. Daarna gingen ze ook bij ons kijken hoe het ging.

 

Met zo’n 10 kinderen hebben we het decor gemaakt. Adna heeft een gaaf scorebord gemaakt van twee kartonnen palen met een bord er op van papier. Jelle moest met een petfles een soort chemisch goedje maken en dit is goed gelukt met crêpepapier. Alma en Teun zijn druk bezig geweest met het maken van een duur merk T-shirt en Casper en Bram E hebben een heleboel zweetbandjes gemaakt, omdat het verhaal zich afspeelt in een gymzaal. Joost en Nard hebben gave telefoons gemaakt van kartonnen doosjes.

Het was heel leuk om het decor te maken, omdat er ook twee vloggers de hele tijd langs kwamen en filmden hoe het ging. En het was ook gewoon heel leuk om voor zo een toneelstuk het decor te maken.

Er werd dus ook gevlogd over het toneelstuk. Dat mochten wij doen. We begonnen met het filmen van de decorgroep. Daar zitten Jelle, Adna, Bram E, Casper, Nard, Joost, Teun en Alma in. Met elkaar hebben ze gewerkt aan een scorebord, 3 telefoons, een T-shirt, zweetbandjes en een fles met chemisch spul.  Het zag er onwijs gaaf uit.

Daarna gingen we kijken hoe het bij de muziekgroep ging. Daarin zitten Arjuno, Bram b, Moon, Robin, Sem, Heiko, Majda, Yasmina en Amélie. Ze waren bezig met 2 liedjes maken, een rap en een gewoon liedje, en dat moest over pesten gaan. Toen de liedjes klaar waren lieten ze hun liedjes ook aan ons horen en dat ging al super goed!

Als laatste gingen we kijken hoe het ging bij het maken en repeteren van het toneelstuk. De kinderen die het gaan spelen zijn: Pip, Bente, Olivka, Arlen, Tess,  Solène, Oscar, Abel en Ties. Wat we hebben gezien was al echt heel goed!

Donderdag 19 mei hebben we de voorstelling gespeeld voor onze ouders en de kinderen van groep 5 tot en met 8 . Na de voorstelling hebben we gediscussieerd met het publiek over het onderwerp pesten.  De juffen van kunstpunt Gouda hebben ons ontzettend goed geholpen en we hebben erg veel geleerd dit project en de voorstelling.


Koningsspelen 2017

Op vrijdag 21 april hebben wij meegedaan aan de koningsspelen. Om 9.30 werden de spelen officieel geopend door de kinderburgemeester van Gouda en hebben we met z’n allen gedanst op het liedje van kinderen voor kinderen. Dit ging echt okido :-).

Vervolgens zijn we met elkaar naar het eerste onderdeel van deze ochtend gegaan en hebben we een clinic gevolgd van Gezond Gouds en een voetbalclinic van Ona. De rest van de ochtend zijn we druk bezig geweest allerlei groene spelen en samenwerkingsspelen. Tussendoor konden we lekker even bijkomen op de tribune en genieten van een hapje en een drankje. We hebben de ochtend afgesloten  met een hilarische estafette. Al met al een heerlijke en gezellige dag en een zeer goed begin van de meivakantie.


De Cito Eindtoets

Deze week hebben we de CITO eindtoets gemaakt. Tijdens de cito mochten we kauwgom met mintsmaak eten. We hebben verschillende taken gemaakt zoals rekenen, wereldoriëntatie en taal, dat is begrijpend lezen, spelling en grammatica.  Als je klaar was mocht je lezen, tekenen of een puzzeltje doen. Na elke taak hadden we een kleine pauze. Dan kon je naar de wc, een nieuw kauwgompje pakken en wat kletsen met je klasgenoten. Als de vijf minuten om waren moest je weer op je plek gaan zitten, en kon je aan je volgende taak beginnen. Steeds na twee taken hadden we de normale pauze en gingen we naar buiten. We hebben deze ochtend hard en serieus gewerkt. Toch was het ook ontzettend gezellig en was de sfeer erg fijn. We hebben deze bijzondere week afgesloten met een heerlijk (zelfgemaakte) Citolunch op donderdag.


Adopteer een monument

Woensdag 12 april hebben we met elkaar het project ” Adopteer een monument”  afgesloten. Hiervoor zijn we naar de Sint Jan gegaan om daar samen met de kinderen van de Casimirschool en de Triangel onze vrijheid te vieren en stil te staan bij wat vrijheid voor ons betekent, wie er voor onze vrijheid hebben gestreden en hoe wij deze vrijheid met elkaar kunnen blijven vasthouden. Er zijn door mooie gedichten voorgelezen en juf Wineke vertelde het verhaal van de dierenschool. Vervolgens hebben wij een bloemstuk gelegd bij ons eigen schoolmonument: Sint Joris en de draak, aan de zijkant van het stadhuis. We hebben de ochtend afgesloten met een wandeling langs alle monumenten van de verschillende scholen, waarbij we ook extra informatie kregen over het bevrijdingsglas in de Sint Jan, het Joodse Poortje en het graf van Toon Pille. Het was een erg interessante ochtend.

 

Lees hier de Gedichten over Vrijheid die wij geschreven hebben.

 


Klassenlunch

Donderdag 30 maart hebben wij meegedaan aan de Klasselunch.

We hebben van voedingsweterschapper “Jona Gold” veel geleerd over het maken van goede keuzes voor de lunch. Wat is gezond of iets minder gezond, maar ook hebben we het gehad over keuzes die te maken hebben met duurzaamheid of dierenwelzijn, met cultuur of eetgewoontes, met smaak of porties. Daarna hebben we genoten van een lekkere KlasseLunch, waarbij we heerlijke nieuwe dingen hebben uitgeprobeerd zoals hummus en zuilverspread!

Het was erg gezellig, lekker en ook nog leerzaam.


Project “Kunst en Vliegwerk”

Startopdracht

In onze klas zijn we maandag 6 maart gestart met het maken van een mindmap bij het nieuwe thema. Een mindmap is een soort van woordweb. De mindmap ging over het onderwerp kunst waar de kinderen mee bezig zijn. De mindmap wordt gemaakt van een soort bubbel en daarna tekenen de kinderen uittakkingen. Het zijn veel verschillende mooie mindmaps. Ze zijn bedoeld voor een museum dat de kinderen binnenkort gaan openen op de A.G. De Vrijestraat. Daar laten ze zien wat ze in de projectweek hebben gedaan en gemaakt.
Eerst hebben we in kleine groepjes gebrainstormd over het onderwerp en daarna zijn we allemaal een eigen mindmap gaan maken die we tijdens het project steeds een beetje aanvullen met nieuwe informatie.
Geschreven door: Teun Bijlard

Workshops

Woensdag 8 maart deden we heel wat anders dan rekenen en taal. We volgden allerlei verschillende workshops met de groepen 5 tot en met 8 zoals: 3d pen, hout, textiel, dram, fotografie en nog veel meer. Op deze manier leerden we over allerlei soorten expressie en kunstvormen.

Workshop D3 pen

In een groepje van 2 of 3 kinderen deed je van alles en wij hadden de 3d pen. In de juffenkamer waar normaal de juffen thee met een koekje zitten te drinken, werd nu geknutseld met een 3d pen. Je kan er van alles mee maken, maar het is best moeilijk om dat te doen, want je hebt een beeld voor je en je denkt ik kan makkelijk in de lucht tekenen. Maar dat valt toch tegen.
Eerst moest je een kubus maken. Dat was al erg moeilijk, want soms liep de pen vast of was de vulling leeg. Dus met ingespannen gezichten heeft iedereen over zijn werk gezeten. En de moeilijkste vraag was nog: “wat ga je maken?” Wat kan je maken wat lukt, want vaak bedacht je dingen en was het veel te moeilijk. Ook moest je vaak lachen om het werk van de anderen en van jezelf. Toch is het bij iedereen gelukt om iets te maken. Er waren leuke dingen gemaakt zoals: een boom, naam plaatjes, doosjes en bakjes en nog veel meer.
Geschreven door: Alma

Workshop Dansen

Wij gingen dansen. Eerst met een vrouw die dansen als beroep heeft en daarna met juf Fannie. De eerste helft gingen we een dans oefenen met een ballon. En het ging er vooral om dat we het rustig deden. Daarna gingen we met juf Fannie een spel doen dat we elkaar na moesten doen. Je moest proberen te dansen op allerlei muziek die te maken had met vliegwerk.
Daarna gingen we twee dansjes instuderen. Het waren allebei remixen van een liedje. De eerste was “Shape of You” en de tweede “Can’t stop the feeling”. De meeste kinderen dachten aan het begin dat ze het niet zo leuk zouden vinden [ik ook], maar het was toch heel erg leuk
Geschreven door: Nard

Workshop Bamboestieken

In het lokaal van groep 5A was het ’s morgens erg rumoerig, want er was iets bijzonders gebeurd! Onze leraar waarmee we zouden gaan bamboestieken (bouwwerken maken met bamboe en elastiek) was weg, foetsie! Iedereen was in de war, maar gelukkig ging er een iemand op onderzoek uit: juf Annette. Ze belde de leraar, maar hij nam niet op. Ze belde nog een keer. Nog steeds niet. Ze belde voor de laatste keer en dacht: als hij nu niet opneemt geef ik het op. Maar driemaal is scheepsrecht, zo luidt het gezegde. De leraar nam op en zei dat hij ziek was. Juf Annette was een beetje geïrriteerd geraakt omdat hij zich niet had afgemeld. Toen juf Annette ons het nieuws meldde vroegen we ons af wat we nu moesten gaan doen, maar gelukkig hadden we een held: Gerard Kamphuis!
Toen Gerard Kamphuis onze klas in kwam waren we erg blij, omdat we eindelijk weer wat leuks te doen hadden na al dat wachten. Toen Gerard zijn les begon liet hij ons allemaal gekke en serieuze tekeningen zien ter inspiratie. Aan het einde liet hij ons een Toen hij van een aantal kinderen wist waar zij nu zouden willen zijn, zei hij tegen ons dat we eerst een vogel moesten maken, daaraan pas een kop en een staart. Tussen de twee vleugels moesten we de plaats maken waar we nu het liefste zouden willen zijn.
Geschreven door: Heiko

Workshop origami

Het idee van het project is om van onze school een museum te maken en de kinderen leerden beter kunst te maken door workshops. Een van die workshops was origami; een Japanse vouwkunst waarbij je veel vouwt totdat er een leuk dier of object krijgt.
Ik gaf de les, omdat ik eind 2016 een andere origami les had gegeven. Om 9:00 gingen kinderen van alle klassen naar een lokaal waar de les werd gegeven. Voordat de groep ging vouwen kregen ze wat extra info over de symbolen bij het vouwen. De groep heeft als eerste onder begeleiding een vogel, een varken en een mooie maar moeilijke bloem gevouwen. Daarna hadden ze tijd over en konden ze zelf vouwen met instructie boeken van de school.
Ik (“de leraar”) heb gekeken wie de mooiste bloem had, diegene kreeg een zelfgevouwen model naar keuze.
Geschreven door: Arjuno

Workshop Afvalbeesten toch?!

We gingen iets maken of doen wat met kunst te maken had. Je mocht een workshop kiezen die je graag wou doen. Sommige kinderen gingen naar het afvalbeesten dan ging je knutselen met afval en daar van ging je een dier maken. Helaas was de mevrouw die de les zou geven ziek, dus toen heeft een andere mevrouw iets bedacht voor ons. We moesten in een groepje van vier een selfietekening maken. We kregen vier grote tekenbladen en daarop moesten we onszelf maken, maar in verschillende lichaam delen. De ene had het hoofd, de ander zijn buik en de anderen had weer zijn benen en de laatsten had zijn armen. Daarna moesten we het verven in je kleren die je zelf aan had. Het zag er raar, maar ook heel grappig uit. Ook moest je de achterkant maken. Dan mocht je zelf kiezen je kan bijvoorbeeld de achterkant van elkaar maken of je mocht een patroon maken eigenlijk, maakten het niks uit. Uiteindelijk waren alle knutselwerken heel mooi geworden.
Geschreven door: Solene Klip

Workshop Fotografie

We waren met allemaal verschillende kinderen van de hele school uit alle groepen in het lokaal van groep 8B en daar was een echte fotograaf die werkt voor de krant van AD Groene Hart. Ze maakt allemaal foto’s die dus ook in de krant komen.
We kregen eerst een les over hoe je de perfecte foto kan maken en ze zei bijvoorbeeld dat je seintjes moet geven bijvoorbeeld 1,2,3 en dan lachen, dan weet degene die op de foto staat dat hij/zij dan moet lachen. En je kon ook bijvoorbeeld op een krukje gaan zitten en er leuk op gaan staan, enz.
Later toen de les was afgelopen mochten we met IPads zelf foto’s gaan maken van elkaar. Maar Ties en ik mochten naar buiten, omdat we een telefoon hadden en toen mochten we dus foto’s van de natuur maken en dat was heel leuk. Zo hebben we allemaal mooie foto’s gemaakt.
Geschreven door: Jelle

Workshop textiel

Vandaag hebben we met de hele school workshops gedaan. Ik had voor textiel gekozen. Ik ging dat samen met iemand anders uit de klas doen. Bij juf Wineke gingen we de workshop textiel doen. Eerst begonnen we met het maken van pompons. Dat zijn van die wollen dingen die je aan je tas of je jas kan doen. O, dat was makkelijk. Nou néé. Het is moelijker dan je denkt. Eerst moet je het om je hand wikkelen en dan voorzichtig van je hand afschuiven. Dan bind je een touwtje er omheen en knip je voorzichtig de boogjes door. Klaar is je pompon.
Daarna gingen we weven op een cd’tje. Eerst moest je een draadje wol van 5 armen lang afknippen. Dan moest je op de cd 15 keer met draadje erlangs. Als je dat had gedaan kon je bij juf Wineke een wol draadje halen en over en onder de andere draadjes door. Helaas was het om half 12 afgelopen en gingen we weer naar de klas.
We vonden het een leuke dag en willen dit nog vaker met andere workshops doen.
Geschreven door: Sophie

Workshop Houtbewerking

Dit stukje tekst gaat over 1 van de workshops: houtbewerking. Eerst gingen we naar een speciale plek voor deze workshop: de werkplaats bij de museumhaven. Ook werden we geholpen door volwassenen: onze conciërge meneer Marcel, een oud-meester: Meester Jan en nog een aantal andere mensen. Eerst waren we van plan een groot vliegtuig samen maken, maar toen kwamen anderen op een idee om gewoon iets te maken en dat we dat later aan elkaar plakken en zien wat het dan is geworden. In groepjes van 3 of 4 ging je samen aan de gang. Ik ging samen met een andere klasgenoot: Bram B en iemand uit groep 5: Achraf. Samen maakten we een klein vliegtuigje dat er erg grappig uit zag. Andere kinderen maakte ook leuke dingen. Alleen was ons ding wel het groots. Erg gezellig was het daar, maar ook best wel koud, maar het was erg leuk!
Geschreven door: Arlen

Workshop Kleien

Een van de workshops was Kleien. We moesten in de ochtend om 09:00 naar groep 6 gaan, daar was Juf Marijke. Zij ging ons helpen met het kleien. Toen we binnen kwamen gingen we op een plekje zitten, waar een placemat ,een pollepel, liniaal en een tang klaarlagen en toen gaf Juf Marijke een uitleg wat we gingen maken en ook hoe. De bedoeling was om een soort vogel te maken. De eerste stap was :de pootjes maken van lasdraad, dat was volgens iedereen de moeilijkste opdracht. En daarna kregen we een kleine uitleg over hoe je de klei moest gebruiken. We hadden de keus uit 3 kleuren: licht Grijs, donker bruin en bruin/oranje. Iedereen heeft mooie en ook bijzondere vogels gemaakt. ik denk dat iedereen het wel een geslaagde woensdagochtend  vond.  Geschreven door: Adna

 Workshop Drama

Er was ook een workshop drama. Ik zat daar bij en met nog veel meer andere kinderen natuurlijk uit groep 5 tot en met 8. Er was een echte dramajuf van de theaterschool. Eerst gingen we even een opwarmingoefening doen.
Daarna gingen we in de kring twee spelletjes spelen. Dat was een spelletje dat je hetzelfde moest nazeggen en dat dan steeds luider en we hadden dat je allemaal gezichten uitdrukkingen na moesten doen van een ander. Dat was best wel grappig, maar wat nog leuker was is wat we daarna gingen doen. Dat was een klein toneelstukje spelen met het onderwerp vakantie. Iedereen moest in een korte tijd een klein toneelstukje oefenen. Toen gingen we allemaal fotoposes maken. Dat was lastig. Toen we dat zo goed konden gingen we wedstrijdjes tegen elkaar doen, dus er waren drie teams. Een was de jury en de ander twee gingen tegen elkaar strijden echt grappig. Ook hadden we nog twee kleine spelletjes, maar eerst gingen we even wat eten en drinken. Toen we dat hadden gedaan begonnen we met een nieuw spel. Dat moest je met z’n drieën doen en je moest een flitsverhaal maken, dus eerst begon de ander en dan stopte er een en dan moest de volgende veder. We deden als laatst een toneelstukje als er iemand in zijn handen klapte nam hij de pose over en bedacht hij een totaal ander onderwerp. Het was super leuk en jammer genoeg was het al weer snel voorbij.
Geschreven door: Amelie

Workshop tekenen

We gingen naar het grote lokaal en daar mochten we een plekje uitzoeken. Er was een kunstenaar die eerst een verhaal ging vertellen. We moesten een soort van vogels gaan maken. Met op hun rug een plek waar je graag heen zou willen. Ik was daar met Majda, Casper en nog veel meer kinderen van groep 5 t/m 8. Het was heel gezellig. Maar na een uurtje moest de kunstenaar verder naar een andere workshop waar de workshopleider niet was komen opdagen. Dus kwam de juf van de klas ons verder helpen. Iedereen heeft een mooie vogel gemaakt en het was een leuke dag.
Geschreven door: Joost

François Pompon

We kregen op donderdag 9 maart een les over François Pompon van juf Nathalie. Eerst kregen we een presentatie over hem zelf en daarbij kregen we foto’s van zijn ontwerpen. We waren verwonderd van zijn mooie kunstwerken. Vervolgens moesten we zelf een dier kleien in de stijl van François Pompon. We mochten kiezen uit de kleuren: donkerb
ruine, lichtbruine en grijze klei. We moesten een dier uitkiezen dat bij ons paste. Die moesten wij maken zonder details en heel glad, want daar hield hij van. Het was best wel een aardige klus, want je mocht ook niks aan elkaar plakken anders viel het uit elkaar. Iedereen heeft prachtige kunstwerken gemaakt.
Geschreven door: Bente en Yara.

Schrijven

Op vrijdag 10 maart kregen we een schrijfopdracht die met kunst te maken had.
Er lagen allemaal kaartjes op een tafel en dat waren allemaal kaartjes met kunstwerken erop. Iedereen mocht een kaartje uitkiezen die hem of haar aansprak. Als je een kaartje had uitgekozen moest je er vijf minuten lang naar kijken en je moest er een verhaaltje of een gedicht bij verzinnen. Maar dat verhaaltje of gedicht mocht je helemaal zelf verzinnen, dus niks was fout want het was jouw eigen fantasie. Ook ging het erom dat je mooi hebt geschreven, want het was nu eenmaal een schrijfopdracht. Uiteindelijk moesten we een A4 of A3 papiertje pakken en daar op moest je je verhaaltje of gedicht opplakken en het kaartje met het kunstwerk erop en als je dat dan had gedaan mocht je het dan versieren met leuke tekeningen die er bij paste om te zorgen dat het een echt kunstwerk zou worden. De eindresultaten hangen bij ons in de gang, dus kom gerust even kijken en genieten.
Geschreven door: Majda

Rappen

We moesten op 13 maart in een taalles een eigen rap maken. We mochten zelf een onderwerp kiezen waarover onze rap zou kunnen gaan. Eerst in klad in ons taalschrift. We mochten straattaal en dichterlijke vrijheid gebruiken, maar ook halfrijm, volrijm en alliteratie. Alliteratie is dat in een zin de woorden met dezelfde beginletters beginnen (De domme dromedaris drentelt door de deur). Je moest ook in je rap je eigen beat bedenken. Daarna moest je het nog een keer doorlezen, omdat als je dat niet doet er spelfoutjes in kunnen zitten en daarna moest je het in het net op een papiertje schrijven. Een paar dagen later gingen we in groepjes van 3 of 4 elkaars rap filmen. Alle filmpjes hebben we naar juf Fannie toegestuurd en juf Fannie heeft er een filmpje van gemaakt, die u hieronder kunt zien. Geniet ervan!

Geschreven door: Robin

Schilderijententoonstelling

Op dinsdag 14 maart werden we door Karin Bloemen op de muziek van Modest Moessorgsky meegenomen door een museum en je zult misschien denken dat we naar een echt museum gingen, maar dat is niet zo. We gingen wel naar een museum, maar alleen kon je dat niet zien, want we zaten namelijk gewoon in de klas te luisteren naar de muziek die iets over elk schilderij “vertelde”. Om het nog iets spannender en duidelijker te maken was er ook een gids bij (Karin Bloemen). Zij speelde elke keer een soort rol in het schilderij. Dat was soms best wel grappigJ,maar je moest niet alleen luisteren naar de schilderijen en het muziek, je moest er ook een beeld bij bedenken en dat als een klein schetsje tekenen. Dat moest je dan 11 keer doen, want er waren 11 schilderijen. Toen we alle schilderijen hadden “bekeken” moest je 1 schilderij kiezen die je zelf het leukste of mooiste vond. Van dat kleine schetsje maakte je een groot schilderij die de vorm van alles mocht hebben dus niet op zo’n saai A4tje dus moest je met een  papiersnijder een leuke vorm maken die goed bij jou schilderij paste. En je hoefde ook niet met standaard potlood of stift, nee je mocht ook met wasco of houtskool werken. Als je jouw tekening af had kon die ook  mooi in onze eigen schilderijententoonstelling, zodat iedereen het kon zien.
Geschreven door: Pip

Workshop  M.G Escher

Op 15 maart kwam Thea van ’t Hoff, de moeder van Bram B langs om een workshop over Escher te geven.
Maar wie is Escher nou eigenlijk? Escher is in het kort eigenlijk een man die allemaal illusies tekende. Hij deed dat met hout en nog veel meer materialen.
Na de uitleg moesten we een boekje maken met daarin dertien vragen over Escher. Als je daar mee klaar was mocht je, je eigen Escher maken. Je had vier niveaus. We waren nog niet allemaal klaar, dus gingen we er de dag daarna nog aan verder werken. We gebruikten allemaal een andere kleur, zodat we een leuk fleurig eindresultaat hadden. We hebben het allemaal echt super leuk gehad. Dus het was een geslaagde dag.
Geschreven door: Bram

Tableau vivant

Donderdag 16 maart gingen we aan een tableau vivant werken. Een tableau vivant is een levend schilderij. Deze les werd gegeven door onze stagiaire: juf Nathalie. Hierbij mochten we één van de schilderijen uitkiezen. Daarna gingen we een verhaal spelen. Je moest beginnen met een stilstaand plaatje. Daarna moest je bedenken wat er met deze mensen kon gebeuren of wat er kan afspelen. Je  mocht ook spullen van huis meenemen bijvoorbeeld: een dienblad of een pruik. Zo had je mensen die een verhaal speelden: iemand werd overvallen, ook had je iemand de slaven wou kopen. Bij deze tableau vivant was de muziek heel belangrijk. De muziek moet goed bij het verhaal passen, dat was best moeilijk, want het moest gelijk lopen. Iedereen had een rol. In het verhaal en iemand die filmde. Dit moest je uiteindelijk ook voor de klas doen. Iedereen was trots op wat het was geworden. Het was een leuke opdracht om te doen.
Geschreven door: Casper en Sem

 

Foto-opdracht

Op vrijdag 17 maart zijn we ’s ochtends begonnen met de foto-opdracht. De juf had tweetallen  gemaakt voor de opdracht. We kregen per tweetal een envelop met daarin allemaal verschillende woorden. Bij elk woord moest je bedenken wat voor foto je daarbij ging maken. Stel je had het woord: plezier, dan kon je bijvoorbeeld een foto maken van een voetbal in de zon. Nadat iedereen bij elk woord een mooie foto had bedacht mochten we gaan beginnen. Wat het leuke was aan de opdracht was dat we ook naar buiten mochten. Veel kinderen hebben daar gebruik van gemaakt en hebben prachtige foto’s gemaakt van bijvoorbeeld: bloemen, bomen, vogels, schaduwen en nog veel meer!! Natuurlijk hebben we ook foto’s in de school gemaakt. Van bijvoorbeeld: ramen, knutsels, plantjes, de prijzenkast en zo kan ik nog even door gaan.

We hebben bijna een uur aan de foto’s mogen werken en daarna moesten we weer terug komen in de klas. In de klas mocht je gaan bedenken welke foto’s het beste waren gelukt en die foto/foto’s moest je naar de juf opsturen. De juf heeft daarna alle foto’s uitgeprint. Met je tweetal moest je je eigen foto’s mooi uitknippen en een gekleurd blaadje er achter plakken. Ten slotte moest je er nog de naam van de foto bij plakken. We hebben toen alle foto’s bij elkaar geplakt op een mooie achtergrond en daarna in de klas gehangen. Het resultaat is super gezellig en de foto’s zien er professioneel uit!!!
Geschreven door : Tess

Deze diashow vereist JavaScript.

Schouwburg

We zijn 21 maart naar de schouwburg geweest, naar een voorstelling van Introdans “Hoera voor Hans”. We gingen met de groepen 8. De voorstelling ging over moderne dans en soort van ballet. Het was een mooie voorstelling en ook een beetje sexy.
Het begin was een beetje man vs vrouw, want de vrouw die ging dansen tegen de man.
Ook was er een soort van blok waar ze op stonden en toen stond de man er op en toen gingen ze een beetje dansen en duwde de vrouw de man van het blok af.
Daarna moesten de dansers even omkleden en kregen we een filmpje van Hans te zien, een belangrijke choreograaf in Nederland. Vervolgens kwamen de dansers weer op en dansten ze “in en out”. Ze zaten daarbij in een soort van kubus en toen dansten ze er in en weer out.
Tenslotte mochten we vragen stellen aan de dansers.
Geschreven door Moon

 

Galerie Honingen

Op woensdag 22 maart gingen we naar galerie Honingen toe. Wat heel speciaal is, is dat het wordt gerund door Lucas’ vader en moeder (uit groep 8A). Toen we daar aankwamen, mochten we kijken naar de schilderijen en standbeelden. Later heeft de moeder van Lucas ons erbij geroepen, want we gingen een quiz doen. 1 van die vragen waren: Wat is het meesterwerk? Dan moesten we met handgebaren A, B, C of D kiezen. Toen ze het antwoord verteld had, ging ze ook een stukje vertellen over de andere schilderijen waar we uit mochten kiezen. Daarna mochten we vragen stellen over de galerie. De antwoorden waren heel interessant om te weten. Later bedankten we haar dat ze onze vragen heeft beantwoord. Toen gingen we naar school toe en was het bezoekje afgelopen.
Geschreven door: Yasmina

Gastles over Andy Warhol

Woensdag 22 Maart kwam Wouter de vader van Amelie een gastles geven, over kunst natuurlijk, maar niet zomaar kunst het ging over popart. Andy Warhol die maakte namelijk popart. Bijna niemand kende hem, maar heeft wel werken van hem gezien. Hij schilderde heel anders dan mensen gewend waren. Eerst schilderde hij een banaan dan cola en toen een soepblik. Wouter liet ook 2 filmpjes zien. Een over een band die hij heeft opgericht en over dat hij een hamburger eet. Niet iedereen vond dat kunst. Het was eigenlijk best raar om te bedanken dat dat in een museum werd gedraaid. Hij is al een keer langs om een gastles te geven. Die gastles ging over drukwerk en printers. Dit was dus wel iets anders. We hebben er ook nu weer veel van geleerd.
Geschreven door: Olivka

Biografie

We hebben met de klas een biografie gemaakt over een bekende kunstenaar. We mochten aan het begin met in 10 minuten zoveel mogelijk kunstenaars via internet opzoeken. Daarna mocht je kiezen over welke kunstenaar je meer wilde weten. We moesten een boekje maken en daarin alle informatie opschrijven met natuurlijk plaatjes. Ik vind dat ze aardig zijn gelukt! We mogen trots zijn op het eindresultaat. Geschreven door: Stijn

Leerarrangement

Op 9 maart zijn wij begonnen met het leerarrangement. Dit project moesten alle leerlingen van groep 5 t/m 8 samen organiseren. De juffen mochten zelf zo weinig mogelijk tips geven. Iedereen had een groepje waarmee je 4 keer mee samen heeft gewerkt. Elk groepje had een onderwerp wat te maken had met kunst en vliegwerk. Het samenwerken verliep over het algemeen heel erg goed. Ook was er een regelcommissie samengesteld door de kinderen zelf. In dat groepje zaten kinderen van alle groepen. Zij organiseerden de indeling van het museum. Ook regelden zij een bar waar je limonade, koffie en thee kon drinken. Bij de voorbereidingen was het soms een beetje druk ,want er liepen allemaal kinderen door elkaar. Sommige kinderen gingen naar buiten om foto’s te maken en de anderen stonden te oefenen in de gang voor het dansen. Aan de meeste kinderen kon je zien dat ze het leuk hadden. Er waren ook kinderen die het moeilijk vonden om op te starten en gingen andere dingen doen. Het eindresultaat was uiteindelijk ontzettend leuk.
Geschreven door: Bram E en Ties

Afsluiting projectweken

Wij hebben heel veel gedaan, maar dat heb je in al die andere stukjes al gelezen, maar de officiële afsluiting was het museum van 23-03-2017. Bij het museum was de opdracht dat je door samen te werken 23-03 er een museum van onze school had gemaakt. Het ging allemaal goed, want iedereen heeft goed zijn best gedaan. Het was leuk maar het leek iets minder op een museum dan gedacht. Er was bijvoorbeeld: origami, textiel, kleien, bamboestieken, computerkunst, dans, drama, houtbewerking en fotografie. Ook al leek het niet echt op een museum iedereen deed zijn best om mensen meer uit te leggen over wat zij hadden gemaakt. Ook liepen de juffen rond om te kijken hoe het ging. Het was om 20:00 afgelopen en zo waren de projectweken afgesloten. Het waren topweken en we zijn erg trots op het eindresultaat.
Geschreven door Abel en Oscar


Speurtocht door de binnenstad Gouda

Na een normale ochtend werken fietsten we op 9 februari na de lunch naar de binnenstad van Gouda. Het was deze middag zo koud dat onze tenen er af vroren tijdens de leuke speurtocht over de geschiedenis van Gouda, die onze stage juf bedacht had. We kregen een kaart van de binnenstad en een boekje met de vragen erin. Op de kaart stonden 10 startpunten en er waren 10 groepjes. Ieder groepje begon bij een startpunt. Er waren 20 vragen die over de geschiedenis van Gouda gingen. Je moest dan soms ook een foto maken voor bewijs dat je er echt bent geweest, maar dan moest je groepje er wel opstaan. En als je soms aan antwoorden wilde komen, moest je naar binnen gaan en netjes naar het antwoord vragen. Helaas konden we niet alle antwoorden vinden, want we moesten om kwart over 2 weer bij het stadhuis verzamelen en weer naar school fietsen. De meeste groepjes hebben de opdracht niet afgekregen, maar iedereen vond het heel leerzaam.
Alles bij elkaar was het een super leuke speurtocht en dat is zeker te zien op de foto’s en selfies die we gemaakt hebben.


Juffendag

Vandaag (25 januari) was het feest! Alle juffen waren vandaag ” jarig” en dat werd gevierd met een groot glitter en glamourfeest. Het feest werd geopend in de gymzaal, waar een echte catwalk klaar lag voor iedereen die sprankelend gekleed was. Vervolgens hebben we in de klas heerlijke, door de feestcommissie, zelf gebakken taart gegeten, waarna we gezellig een aantal spelletjes gespeeld hebben. Na de pauze was het tijd voor een voetbaltoernooi, waarbij er fanatiek geprobeerd werd om te scoren en er goed aangemoedigd werd vanaf de zijlijn. Als laatste hebben we in de klas in teams nog een quiz gespeeld over onze juf.  Met elkaar hebben we ontzettend genoten van deze gezellig dag, die door de feestcommissie erg goed georganiseerd was.


Kerstdiner

Donderdagavond 22 december hebben we met elkaar gezellig alvast kerst gevierd in de klas. Iedereen chique aangekleed als echte dames en heren en natuurlijk heerlijke hapjes voor een geweldig kerstdiner. Na de heerlijke tomatensoep á la Elzinga had de kerstcommissie voor ons ook nog een leuke kerstquiz. Daarna was het tijd voor allerlei heerlijke hoofdgerechten zoals zalmpoffertjes, lasagnataartjes, vuurwerkknakworstjes en natuurlijk nog veel meer lekkers. We hebben het diner feestelijk afgesloten met een fantastisch toetjesbuffet en een dansje. Nu gaan we lekker genieten van onze welverdiende vakantie. We wensen iedereen heerlijke dagen en een goed en liefdevol begin van 2017.


Schaatsen

Vandaag, woensdag 21 december, hebben we heerlijk geschaatst op de schaatsbaan met de groepen 7 en 8. Na afloop kregen we ook nog een heerlijke  warme chocomel met slagroom, omdat de brede school 10  jaar bestaat. We hebben genoten!


Bezoek aan de Goudse Waarden:

locatie “Calslaan”

Op donderdag 8 december stond het laatste schoolbezoek op het programma. We waren deze middag te gast op de Goudse Waarden. Na het vmbo-gebouw een paar weken geleden stond nu de lyceumlocatie op het programma. In kleine groepjes van ongeveer 6 of 7 kinderen hebben we kennis gemaakt met de verschillende vakken die gegeven worden, zoals Frans, Nederlands, scheikunde, natuurkunde, biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde. Het was een erg leuke en vooral ook leerzame middag, want we hebben onze hersenen goed laten kraken.


Sinterklaas

Vol verwachting klopt ons hart…………… welke surprise zal voor mij zijn?

img_3556

img_1852

In de ochtend hebben we, na de intocht van sinterklaas op de Spieringstraat, met elkaar heerlijk genoten van allerlei lieve en originele gedichten en ontzettend mooie surprises. Er is duidelijk te zien dat er veel aandacht is besteed aan de surprises en gelukkig kon iedereen zijn surprise ook heel mee naar huis nemen, zodat we er ook thuis nog even van kunnen genieten.

’s Middags had de sinterklaascommissie een leuk programma voor ons klaar staan. Eerst gingen we in kleine groepjes in een circuit allerlei leuke activiteiten doen, zoals knutselen, tekenen, een quiz, een opzoekwedstrijd en een wedstrijd bekende Nederlanders raden. Dit was erg gezellig en knus.  Daarna konden we onze energie nog even kwijt in de gymzaal. De commissie had voor ons namelijk een speciale pietenles gemaakt.

Met elkaar hebben we genoten van een heerlijke Sinterklaasdag, mede mogelijk gemaakt door een fantastische sinterklaascommissie en natuurlijk alle suprisepieten.


Sinterklaasverhalen voorlezen bij de kleuters

Vrijdagochtend 2 december verzamelden we om 8.30 uur op het hoofdgebouw. We mochten namelijk weer in tweetallen gaan voorlezen in de laagste fasegroepen. Deze keer lazen we allemaal voor uit een Sinterklaasboek dat we zelf gekozen hadden. De kleuters en hun juffen waren blij ons weer te zien en te horen en het was weer een gezellig en knus half uurtje, dat is op de foto’s goed te zien.


Muziekles van Martin Garrix

De afgelopen weken zijn we in de klas druk bezig geweest met muziek. Martin Garrix heeft ons geleerd wat er allemaal nodig is om een goed house-nummer te maken. Natuurlijk niet écht in de klas, maar via het digibord met behulp van filmpjes. We hebben geleerd wat een build-up is, dat the drop erg belangrijk is in de housemuziek en dat vocals kunnen zorgen voor extra sfeer in een nummer. Ook zijn we druk bezig geweest met de beat en hebben we door middel van body-percussie onze eigen beats gemaakt. Deze kun je hieronder beluisteren. Volgende week gaan we alles wat we geleerd hebben samenvoegen. Met behulp van Kazoo muziekstudio gaan we namelijk zelf een housenummer maken. Dat wordt vast een geweldig feestje!


Op bezoek bij het Antoniuscollege

Op woensdag 30 november zijn we weer op pad geweest, deze keer om meer te weten te komen over het Antoniuscollege. In twee groepen volgden we een drietal lessen, die erg leuk en leerzaam waren. Ook dit was weer een geslaagd schoolbezoek.


Bezoek aan de Goudse Waarden, locatie ‘de Gouwe’

Vanmiddag, dinsdag 22 november, hebben we een kijkje genomen op de Goudse Waarden, en wel op de afdeling vmbo. In drie groepen zijn we allerlei verschillende lessen gaan volgen die goed laten zien wat er allemaal op het vmbo gedaan wordt. De mogelijkheden waren heel gevarieerd, zo werd er bijvoorbeeld gekookt, gegymd of het nieuwe vak Wetenschap en Techniek (w&t) uitgeprobeerd. En andere groepjes hebben een les wiskunde gevolgd en/of bij biologie bottenbingo gespeeld. Het was opnieuw een heerlijke middag.


Bezoek aan het Wellantcollege

Vandaag, maandag 21 november, stond er een bezoek aan het Wellantcollege op het programma: de groene vmbo-school van Gouda. In gemixte groepen, met kinderen van verschillende basisscholen, hebben we allerlei onderdelen van de school bekeken en uitgeprobeerd. We mochten bijvoorbeeld wentelteefjes bakken, een corsage maken en een eigen straatje straten. Natuurlijk hebben we naast de doevakken ook leervakken gezien, zoals economie en wiskunde. Een erg leuke middag!


The Ultimate Ninja Warrior Challenge

In de gymzaal aan A.G de Vrijestraat werd  op 27 oktober 2016 ‘The Ultimate Ninja Warrior Challenge’ gehouden. Alle jongens en meiden uit de groepen 8 deden hieraan mee en het werd afgesloten met een finale battle door de beste drie jongens en meiden uit elke groep. Het eindigde uiteindelijk met een gelijkspel.

Klik op de video hieronder om meer te zien.

Gefilmd door Heiko Ribberink – Bewerkt door Teun Bijlard en Heiko Ribberink


Expeditie Robinson

Donderdagochtend 10 november, terwijl we de gymzaal inlopen klinkt er spannende muziek van “The Rock”, muziek die ook gebruikt wordt bij de afleveringen van Expeditie Robinson. We waanden ons even op een onbewoond eiland, klaar voor een nieuwe proef: een samenwerkingsproef dit keer. Net als op tv hebben wij ook met elkaar samengewerkt om uiteindelijk kamp Noord, kamp Zuid of kamp Oost uit te mogen roepen tot winnaar van deze proef.


 Nationaal schoolontbijt

Woensdag 9 november was het schoolontbijt. Dit was natuurlijk supergezellig en leuk.
De dag ervoor liet de juf een filmpje zien van het nationaal schoolontbijt over hoe belangrijk ontbijt is en hoe je gezond kunt ontbijten.
Dat gezonde ontbijt werd voor ons geregeld. Het was niet alleen gezond maar ook erg lekker, maar waarom doen we dit eigenlijk? Niet iedereen in Nederland ontbijt en als kinderen wel ontbijten dan is dit niet altijd heel erg gezond, terwijl dit toch de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Ons ontbijt vanochtend bestond niet uit hagelslag, chocopasta en vette worst, maar uit lekkere bruine bolletjes, volkoren boterhammen, yoghurt,  30+ kaas en appelstroop. Het was vooral erg fijn dat we vanochtend alle tijd hadden, want je mocht lekker in je pyjama naar school.


Bezoek aan de Meander

Vrijdag 4 november stond ons bezoek aan de Meander op het programma. De hele middag hebben we met elkaar allerlei leuke activiteiten gedaan om de Meander beter te leren kennen. Zo hebben we allemaal ons eigen unieke koekje gekregen, gemaakt door de lasermachine en hebben een eigen portemonneetasje opgepimpt. Bij het onderdeel techniek hebben we een eigen telefoonhouder gemaakt en tijdens een les economie en ondernemen mochten we ons eigen naambadge ontwerpen en uitprinten. Natuurlijk worden er op de Meander ook theorievakken gegeven en ook die lessen hebben we gevolgd.
We hebben een erg leuke middag gehad door de goede begeleiding van de leerlingen die nu op het Meander zitten.


Verkeersles

Afgelopen donderdag stond de eerste verkeersvaardigheidsles van dit jaar weer op het programma. De kinderen hebben geoefend met verschillende verkeerssituaties die ze ook volgend jaar tegen zullen komen, wanneer zij naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook het oefenen van de verschillende vaardigheden die er nodig zijn om je fiets onder controle te houden zijn aan bod gekomen, zoals het rijden in een gootje of over een schuin vlak.
We hebben het gelukkig heerlijk droog gehouden en weer erg veel geleerd van juf Sandra.


De Boekenbeurs

Waar kwam het idee voor een boekenbeurs vandaan en hoe kwam hij tot stand?

Tijdens de studiedagen op 22 en 23 september hebben we het met het team gehad over ’21e eeuwse vaardigheden’ oftewel vaardigheden die kinderen nodig hebben om op de toekomst te zijn voorbereid. Deze verschillende vaardigheden ontwikkelen de kinderen onder andere door met zogenaamde leerarrangementen te gaan werken. Dit houdt in dat de kinderen een opdracht of probleemstelling krijgen voorgelegd en moeten met elkaar de opdracht uitvoeren of naar een oplossing zoeken. Uiteindelijk is er dan een eindproduct of presentatie, waarin zij hun bevindingen delen met hun klasgenoten of een groter publiek. Er wordt een beroep gedaan op een gevarieerd aantal vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, maar ook creatief denken, samenwerken, probleemoplossend denken enz. komen aan bod. Het is de bedoeling zoveel mogelijk uit de kinderen zelf te laten komen, de leerkrachten proberen zo min mogelijk te sturen, in te vullen of voor te kauwen. En dat is soms nog best lastig voor ons juffen hoor!

Tijdens de twee weken waarin de Kinderboekenweek viel, hebben de kinderen van de groepen 7 en 8 met elkaar gewerkt aan zo’n leerarrangement. De opdracht was: “Organiseer met elkaar een boekenbeurs waar de zelf samengestelde groepjes hun favoriete boekgenre presenteert.”

Deze opdracht is natuurlijk vrij open en er werd verder ook weinig door de juffen verteld en geregeld. Dus moesten de kinderen zelf invulling gaan geven aan alles en nadenken over alle dingen die bij het organiseren van een beurs komen kijken. Welke genres zijn er allemaal, hoe zorg je voor een gevarieerd aanbod, wanneer en waar wordt de beurs gehouden, hoe presenteer je je boeken, en nog veel meer vragen die om een oplossing vragen….

Het was allemaal even spannend, zeker ook voor de juffen, maar uiteindelijk lukte het en was de boekenbeurs enorm geslaagd en goed georganiseerd. Natuurlijk verliep niet alles vlekkeloos, maar daar leer je ook weer veel van. De betrokkenheid en het enthousiasme was groot en dus kijken we met z’n allen al weer uit naar een volgend leerarrangement.

 


Groep 8 op date

Vandaag hebben wij in de klas een boekendate gehad. We moesten allemaal ons lievelingsboek meenemen en in rondes van 2 minuten interviewden we elkaar over dat boek. Na afloop van de date schreven we ook op of we het boek zelf graag zouden willen lezen. Het was erg gezellig en fijn om in een korte tijd kennis te maken met zoveel verschillende boeken.


Voorlezen bij de fasegroepen

Eigenlijk is het inmiddels wel een traditie op de Aloysius dat tijdens de kinderboekenweek de kinderen van groep 8 gaan voorlezen aan de jongere kinderen op het hoofdgebouw. Nadat de kinderen vorige week allemaal een (prenten)boek van thuis mee hadden genomen en deze in tweetallen hebben voorbereid, was het vandaag dan écht zover en mochten ze gaan voorlezen. Het was erg gezellig, leuk en knus. Dat is op de foto’s zeker terug te zien. Donderdag zijn de andere fasegroepen aan de beurt.

Deze diashow vereist JavaScript.


Bezoek aan de GSG

Op vrijdag 30 september stond het eerste schoolbezoek gepland en gingen we met z’n allen naar de GSG. Nieuwsgierig naar hoe dat was? Lees en kijk dan hieronder?

We zijn naar het GSG Leo Vroman geweest. Dat is een middelbare school in Gouda. We zijn in groepjes verdeeld en we moesten dus met je groepje verzamelen bij het brugklasgebouw of het hoofdgebouw. Op het brugklasgebouw kregen we een klein stukje studievaardigheden uitgelegd van mevrouw de Schipper. Daarna hebben we een les beeldende vorming gevolgd van mevrouw Lamassion. Dat was een hele leuke opdracht, want we gingen graffiti tekenen. Daarna zijn we op de fiets naar het hoofdgebouw gereden. Toen hebben we daar lekker iets gegeten en toen we klaar waren kregen we scheikunde van meneer van de Ven. De les ging over zuren en base stoffen en hoe je dit kunt ontdekken. Dat was erg leuk. Meneer Priem heeft ons als laatste iets verteld over het GSG en meneer Mol heeft ons meer uitgelegd over de sportklas. Ik vond de presentatie erg leuk, hoewel we wel erg lang moesten luisteren. Na de presentatie gingen we op de fiets weer terug naar school. Het was een leuke ochtend.
Geschreven door Tess

 


Kamp

Het kamp is inmiddels achter de rug en wat hebben we het leuk en gezellig gehad met elkaar. De foto’s vind je door het tabblad ‘Kamp groep 8’ aan te klikken. Hier vind je nog wel allemaal leuke weetjes en feitjes.

kamp-wist-je-datjes


Met stokjes eten

Tijdens de taalles hebben we geleerd over de eetgewoontes in China en natuurlijk wilden we dit ook graag zelf eens uitproberen. Met elkaar hebben we dus Chinese eetles gehad en hebben we met stokjes heerlijk rozijntjes gegeten. Niet bij iedereen ging het even soepeltjes, maar gelukkig heeft iedereen in ieder geval één rozijntje gegeten.


Tai chi

In de klas zijn we bezig met het thema China/Azië. Tijdens de taalles hebben we geleerd over Tai Chi en dat mensen in China dit doen om te ontspannen. Tai Chi is een dans/sport waarbij je rustige bewegingen maakt. Vorige week hebben we les gekregen van Wijnand Peterse. We hebben gave bewegingen gedaan. Hij liet ons ook stukjes zien van tai chi met een zwaard het was heel spectaculair. Het ziet er makkelijk uit, maar toen we het uit gingen proberen was het lastiger dan we hadden gedacht. We deden in de les ook een spel wat je met z’n tweeën moest doen. Bij dat spel moest iemand jou duwen en moest jij de duw ontwijken, zodat de ander op de grond viel. Het ging, doordat we serieus en geconcentreerd oefenden steeds beter . Hij liet ons steeds bewegingen doen waarvan wij rustig werden. Hij heeft ons ook geleerd hoe je moet lopen in een tai Chi stuk. Het was echt super tof en we hebben er heel erg veel van genoten. Wijnand Peterse we hopen dat we je snel weer terug zien en natuurlijk heel erg bedankt.

Geschreven door Majda en Bram B

Deze diashow vereist JavaScript.


Tosti

Afgelopen maandag was het tostidag.  Onze dames van de afdeling tosti: Olivka en Amélie, hebben ervoor gezorgd dat wij heerlijk hebben kunnen genieten van onze zelf meegebrachte boterhammen met kaas, maar dan wel lekker even opgewarmd in de tosti-ijzers en een toefje ketchup erbij.
Bedankt dames!