[SlideDeck2 id=48]
vereniging
bestuursbureau
scholen

Wat gaan we doen…

Op deze pagina kunt u lezen wat de kinderen de komende periode allemaal gaan leren op het gebied van rekenen, spelling, taal, wereldoriëntatie en Engels. Daarnaast kunt u hier ook informatie terugvinden over  boekbesprekingen en spreekbeurten en andere belangrijke zaken waar wij op dit moment in de klas mee bezig zijn.

(laatst bijgewerkt op 31 mei 2017)



HELP!    Een spreekbeurt?

Hoe ga je te werk? 

  1. Kies een onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan sporten, ziekten, beroepen, hobby’s, geschiedenis of bijzondere mensen. Kies een onderwerp waar je zelf enthousiast over bent, hier vertel je tenslotte veel gemakkelijker over.
  2. Ga informatie verzamelen over dit onderwerp.
  3. Ga je gevonden informatie lezen en ordenen. Maak daarna een verdeling van de verschillende onderdelen (hoofdstukken) voor je presentatie.
  4. Zoek eventueel voorwerpen, maar vooral afbeeldingen die passen bij je onderwerp.
  5. Je maakt een powerpointpresentatie of Prezi om je spreekbeurt te houden.
  6. Zorg er wel voor dat je informatie en de plaatjes het belangrijkst zijn en maak er geen show van met allerlei geluids- en beeldeffecten.
  7. Lees je informatie elke dag even door en schrijf je presentatie ook in steekwoorden op een spiekbriefje als je dat wilt. Tip: je kunt ook de powerpoint zelf als spiekbrief gebruiken. De informatie zit namelijk al allemaal in je hoofd.
  8. Oefen je spreekbeurt een aantal keer, bijvoorbeeld voor je ouders en broer/zus.
  9. Je bent er dan helemaal klaar voor!

 Waar moet je op letten?

  • Let erop dat je in je presentatie alleen sleutelwoorden neerzet en geen hele teksten.
  • Controleer een paar dagen van te voren op school of je PowerPointpresentatie/Prezi het doet!
  • Een presentatie heeft geen inhoudsopgave.
  • Je spreekbeurt mag in totaal maximaal 20 minuten duren.
  • Ben je misselijk van de zenuwen? Zeg het gewoon tegen de klas, dit lucht op!
  • Probeer voor de klas niet te zacht te praten of onverstaanbaar te mompelen.
  • Neem de tijd voor je spreekbeurt en ga niet met een sneltreinvaart door je verhaal heen.
  • Let er een beetje op hoe je erbij staat. Sta niet te wiebelen of te friemelen.

 De opbouw van je spreekbeurt.

De dag dat jij je spreekbeurt moet houden wordt er het volgende van je verwacht:

  1. Vertel in de inleiding waarom je dit onderwerp gekozen hebt. Vertel daarnaast ook  kort en bondig waar je ons iets over gaat vertellen in het middenstuk. Je maakt ons dan nieuwsgierig naar de rest van je presentatie.
  2. Zorg voor een leuk slot waarin je bijvoorbeeld vertelt wat je zelf geleerd hebt van deze spreekbeurt.

Heel veel succes en plezier met het voorbereiden van je spreekbeurt!



Leerstof

Rekenen Blok 11

In dit één na laatste blok van de basisschool gaan de kinderen aan de slag met grote getallen als miljoen en miljard. Ze gaan deze getallen onder andere op de goede plaats neerzetten op een getallenlijn. Verder gaan ze aan de slag met het afronden van getallen volgens de afrondregels.

De kommagetallen die in dit blok voorkomen, zullen door de kinderen worden opgeteld en afgetrokken en natuurlijk zetten ze deze getallen ook op de getallenlijn.


Spelling blok 7

Ook dit gehele blok staat in het teken van herhaling en inslijping. De volgende categorieën worden opnieuw onder de aandacht gebracht:

  • luchtwoorden (achtbaan, gezicht)
  • komma-s- meervoud (auto’s)
  • komma –s- bij bezit (Anna’sjas)
  • tremawoorden (ruïne, reünie)
  • militairwoorden (militair, solidair)
  • woorden met een koppelteken (oudleerling, wcbril)
  • leenwoorden (het dossier, de musical)

Ook bij werkwoordspelling en grammatica worden de geleerde regels en woordsoorten herhaald.


Taal Thema Toekomst

In dit thema begraven de kinderen een tijdscapsule. Ook in de lessen kijken de kinderen naar de toekomst. Ze bekijken de kenmerken van science fiction-teksten, vergelijken toekomstige apparaten met elkaar en schrijven een bericht aan de toekomst.


Aardrijkskunde Thema 2 Werk en Energie

In dit thema komen de verschillende energiebronnen aan bod. Vragen die dan spelen zijn: Wat zijn fossiele brandstoffen? Wat zijn de nadelen van het gebruiken daarvan en wat zijn de alternatieven?

De kinderen leren hoe afhankelijk onze maatschappij is van energie. Daarbij wordt wederom gekeken naar de fossiele brandstoffen, maar ook naar nieuwe, alternatieve en meer milieuvriendelijke bronnen. Daarnaast wordt er ingezoomd op bijzondere energiebronnen, die minder voor de hand liggen.

De topografie van dit thema richt zich vooral op het Midden-Oosten en Afrika en dus ook de gebieden waar veel aardolie vandaan komt.


Engels unit 6 ‘Outdoors’

In deze unit gaan de kinderen zich verdiepen in de verschillen tussen wonen op het platteland en wonen in de stad. Ook wordt er gesproken over de verschillende klimaatkenmerken en het bijbehorende weer.

Aan het einde van deze unit kunnen de kinderen hierover een gesprek voeren.

Ze leren verder in dit hoofdstuk hun huis en woonomgeving te beschrijven en te vertellen over hun vakantie. Ze gaan aan de slag met het omzetten van een positieve zin in een negatieve zin. En tot slot leren de kinderen het vraagwoord what op de juiste manier te gebruiken en de woorden never, always, sometimes en often op de juiste plaats in een zin te zetten.

Agenda

juni 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
facebook