Faseonderwijs
De organisatie van ons onderwijs is tot en met groep 4 anders ingericht dan op de meeste basisscholen: om beter aan te sluiten bij de natuurlijke manier van leren van jonge kinderen en hun, vaak sprongsgewijze, ontwikkeling werken we in fasengroepen in plaats van in jaargroepen.
Wij vinden een doorgaande lijn in ons onderwijs belangrijk en dat betekent: goede aansluitingen tussen leerjaren, het laten doorlopen van diverse werkvormen in de hele school en het toepassen van kindgerichte leerstappen. Werken met de fasenvorm in de eerste 4 leerjaren is een logische stap die uitstekend past in ons onderwijsconcept.
Praktisch gezien is het zo dat elk van de eerste 4 leerjaren wordt verdeeld in tweeën. Elke helft wordt een fase genoemd. Zo komen er 8 fasen die een kind doorloopt voordat het in groep 5 komt en vervolgens de verdere schooljaren in jaargroepen bij ons afmaakt. In de eerste schooljaren ontwikkelen en leren kinderen op een andere manier dan op latere leeftijd. De wijze waarop die leerstappen verlopen, vraagt om een iets verschuivende en meer logische samenstellingen van onder- en middenbouwgroepen.
– Kleuters komen in fase 1-2-3 groepen en zitten daar, afhankelijk van de maand van instromen ongeveer 1 ½ jaar bij dezelfde leerkracht(en).
– Het laatste half jaar van de kleuterperiode wordt fase 4 genoemd en is op emotioneel en verstandelijk niveau het best te koppelen aan de eerste helft van wat voorheen groep 3 werd genoemd.
– In het faseonderwijs noemen we de eerste helft van groep 3 fase 5. Deze twee fasen gaan dus samen een groep vormen. In deze fase 4-5 vindt vooral de verkenning, voorbereiding en het aanvankelijk lezen en rekenen plaats. Beide fasen hebben een eigen verwerking van de aangeboden leerstof.
– Bij iedere fasewissel wordt er gekeken naar de ideale samenstelling van leerlingen in de groep.
Bij een normaal verlopende ontwikkeling schuiven de kinderen, als zij de doelen van hun fase hebben gehaald, ieder half jaar een fase door.
Door te gaan werken in deze halfjaarlijkse vorm voorkomen we dat kinderen overvraagd of geremd worden in hun ontwikkeling. Eigenlijk verkleinen we de leerstappen van een heel jaar naar een half jaar en dus ook het al dan niet doorschuiven naar een nieuwe fase. Concreet betekent dit dat kinderen op de St. Aloysius voortaan niet alleen in augustus/september, maar ook in januari/februari kunnen starten met het aanvankelijk lees- en rekenproces.
Kinderen die in februari fase 8 hebben afgerond doen daarna fase 8+. Zij hebben zich de basisstof eigen gemaakt en zullen in hun leerprogramma verbreding en verdieping en waar nodig herhaling krijgen aangeboden. Samen met de kinderen van fase 8 zullen zij de groep vormen die na de zomervakantie verder gaat als ‘groep 5’.