Beste ouder(s)/verzorger(s),
In deze nieuwsbrief informeren wij u over de oudergesprekken voor fase 1 t/m 7, Blok 5 van De Vreedzame School, de tevredenheidsenquête, paasweekend.
Oudergesprekken fasen 1 t/m 7
In de weken van 17 april t/m 20 april en 8 mei t/m 12 mei zullen er voor de fasen 1 t/m 7 oudergesprekken plaatsvinden. Op dinsdag 9 mei zullen er ook in de avond gesprekken ingepland worden. Maandag 3 april start de inschrijving. U zult via Schoolgesprek een uitnodiging hiervoor ontvangen.
Vreedzame School
Deze periode wordt in de groepen gewerkt aan Blok 5 van De Vreedzame School. In deze nieuwsbrief informeren we u over de inhoud van dit blok.
Blok 5 – We dragen allemaal een steentje bij
We willen graag dat de leerlingen zich verbonden voelen met de klas en de school. Dat kan alleen als we leerlingen het gevoel geven dat ze ertoe doen. Om dit te bereiken, krijgen de leerlingen taken en verantwoordelijkheden. Als de leerlingen zich betrokken voelen bij de klas en de school, ontstaat een positieve sfeer. Ze zijn dan gemotiveerd om deel te nemen aan wat in de klas gebeurt.
Eén van de verantwoordelijkheden van leerlingen op onze school is het werken als leerlingmediator. Leerlingmediatoren zijn speciaal opgeleide leerlingen uit de bovenbouw. Zij helpen leerlingen bij het oplossen van conflicten.
Een steentje bijdragen gaat ook over het uitvoeren van taken binnen de klas en de school. Dat begint bij het uitvoeren van opgedragen taken en mondt uit in het werken met klassencommissies. Bij een opgedragen taak gaat het om een soort corveetaak. De leerlingen zijn verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van die taak. Een klassencommissie gaat verder. Een klassencommissie bedenkt zelf wat ze doet, regelt de organisatie en voert uit. Een klassencommissie kan zich bijvoorbeeld bezighouden met de inrichting van de klas. De klassencommissie presenteert aan de hele klas wat ze gedaan heeft of doet een voorstel. De leerkracht is uiteraard op de achtergrond aanwezig.
Hoe ziet dit eruit in de klassen?
Bij fase 1 t/m 8+ zijn de lessen gericht op het:
Herkennen van boosheid bij jezelf en de ander.
Leren omgaan met je boosheid.
Weer goed maken n.a.v. een conflict.
Leren zoeken naar oplossingen voor een conflict.
Leren wanneer iets helpen is en wanneer bemoeien.
Verschil tussen helpen bij een conflict als scheidsrechter en helpen als mediator.
Leren dat je op school leerlingmediatoren kunt vragen om te helpen wanneer je een conflict hebt.
Bij de groepen 5 – 8 leren de leerlingen een eigen bijdrage te leveren aan de groep en aan de school:
De leerlingen bedenken activiteiten om het voor iedereen nog leuker te maken in de klas en in de school.
De leerlingen maken een krant voor de ouders over wat ze hebben gedaan voor de klas en voor de school.
De leerlingen leren het verschil tussen het louter uitvoeren van opdrachten en het zelf bedenken van en meebeslissen over plannen en activiteiten die goed zijn voor de groep.
De leerlingen leren werken met klassencommissies en schoolcommissies.
Tips voor thuis:
Neem de tijd om naar het verhaal van uw kind te luisteren als hij/zij een conflict heeft.
Bedenk samen oplossingen waar iedereen tevreden over is.
Bedenk samen met uw kind een plannetje om het thuis nog gezelliger te maken en spreek af wie wat doet.
Laat uw kind(eren) eens meedenken en beslissen over dingen die u wilt gaan doen, bijvoorbeeld het kiezen van de vakantiebestemming, zodanig dat het voor iedereen leuk is.
Wilt u meer weten over De Vreedzame School dan kunt u kijken op www.devreedzameschool.nl of langskomen op school
Tevredenheidsenquête
Deze week heeft u via de schoolapp een bericht ontvangen voor de tevredenheidsenquête over de kwaliteit van het onderwijs op onze school.
Met alle Groeilingscholen is afgesproken om alle ouders jaarlijks in dezelfde periode een vragenlijst voor te leggen. Het is een korte vragenlijst, die ieder jaar hetzelfde zal zijn.
We willen op deze manier meten wat u vindt van het onderwijs op de school van uw kind(eren). Waar bent u tevreden over en waar kunnen we nog wat verbeteren?
Mocht u dit bericht gemist hebben kunt u de enquête invullen via onderstaande link:
De vragenlijst staat open vanaf dinsdag 28 maart en sluit weer op woensdag 12 april.
Hartelijk dank hiervoor!
Op woensdag 5 april vieren wij op school Pasen. Donderdag 6 april hebben wij als team een studiedag en zijn de kinderen vrij. Wij zien de kinderen dan na het Paasweekend, op dinsdag 11 april, weer op school!
Voor nu een fijn weekend.
Met vriendelijke groet,
Aloysiusteam