25-3 Ziekte en vervangingen, ZELF-testen, verkeerssituatie Spieringstraat, inzamelingsacties, sportdag en meer

Beste ouders/verzorgers,  

 

In deze nieuwsbrief informeren wij u over onder andere zieken en vervangingen, ZELF-testen, verkeerssituatie Spieringstraat, inzamelingsacties en meer. 

 
Zieken en vervangingen 
De voorjaarsstorm van een tijdje geleden heeft de corona nog niet weg mogen waaien. En daarbij heerst er op dit moment ook de griep. We zien dan ook op onze school, dat er best veel kinderen en collega's in deze periode ziek worden. Wat belangrijk blijft, is bij klachten thuis te blijven; hierbij kan de Beslisboom gebruikt worden (zie in deze schoolapp). 

Bij onze collega's die ziek zijn, doen we onze uiterste best vervanging te regelen. Tot nu toe lukt dit meestal wel. De tekorten aan personeel (wat er al was voor het corona tijdperk), werkt ook door in onze invalpool. Dit maakt dat het soms helaas nodig is, u te vragen uw kind thuis te houden als er echt geen vervanging mogelijk is. We hopen hierbij dan op uw begrip. 

 

Thuiswerk bij leerlingen met Corona 

We zien op school dat er nog steeds leerlingen zijn die het Corona virus hebben en daarom in quarantaine moeten. Zij hebben vaak serieuze klachten en zijn dan niet in staat om thuis te werken aan hun opgegeven schoolwerk. Gezien de korte quarantaineduur van 5 dagen en het feit dat kinderen vaak echt ziek zijn van de besmetting, hebben wij de keuze gemaakt om niet meer standaardpakketjes klaar te maken voor leerlingen die in quarantaine zitten. Wel vragen we u als ouders om, als uw kind zich goed genoeg voelt, contact op te nemen met de leerkracht om af te stemmen wat zinvol is om thuis te doen zolang de quarantaine duurt. 

Wanneer de kinderen vragen hebben kunnen zij via de mail of Hangouts hun vragen stellen. De leerlingen maken hierover zelf afspraken met de leerkracht. De focus ligt voor de leerkracht op het verzorgen van fysiek onderwijs. Bij vragen kunt u de leerkracht mailen. 

 

ZELF-testen 
Afgelopen vrijdag hebben de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 nog zelftesten mee naar huis gekregen. Het dringende advies om tweemaal per week een zelftest te doen is veranderd. Het blijft mogelijk om via school zelftesten te verkrijgen, wij geven ze niet meer actief mee. 
Mocht u voor uw kind nog wel zelftesten willen hebben, laat uw kind dit dan aan de leerkracht vragen. Dan geven wij ze mee. 
 
Verkeerssituatie Spieringstraat 
Nu er vaker ouders welkom zijn in de school zien we ook meer drukte in het verkeer en in de straten rondom de school. Helaas is de ruimte voor de deur beperkt. Toch willen wij u vragen om bij het wegbrengen en ophalen van uw kind, rekening te houden met de omwonenden. Laten we met elkaar proberen de stoepen, voordeuren en gevels zoveel mogelijk vrij te houden van (bak-)fietsen en scooters. 
Ook bij het plaatsen van de kinderfietsen, houd er rekening mee dat de stoep en het ‘overpad’ van de buren vrij van fietsen blijft.   

In de Lange Noodgodstraat is een strook van de weg gereserveerd als fietsparkeervak tijdens de haal- en brengtijden. Wij willen u vragen hier (weer) zoveel mogelijk gebruik van te maken. We willen ouders die met de auto komen dan ook verzoeken om deze ruimte vrij te houden. Het parkeren van fietsen is toegestaan binnen het geel omlijnde vak op de foto hieronder. 

Afbeelding invoegen...  

 

Mooie bedragen opgehaald 

We hebben 2 succesvolle acties gehad met de leerlingen van school.  

De groepen 7 en 8 hebben woensdag meegedaan met Wandelen voor water. De kinderen hebben 6 km gewandeld met (ongeveer) 6 kg in hun rugzak. Hiermee hebben ze zelf ervaren hoe het is voor kinderen in ontwikkelingslanden waar stromend water uit de kraan niet vanzelfsprekend is en zij ver moeten lopen voor water. Kinderen konden sponsoren vragen om deze actie te steunen. Hiermee hebben zij €3.922,- opgehaald. Dit geld wordt door ‘Wandelen voor water’ besteed aan water- en hygiëneprojecten in ontwikkelingslanden. 

 

Ook hebben we met de hele school een ‘miniconcert’ gegeven op de beide schoolpleinen om te laten zien (en horen 😉) dat we ons samen sterk maken voor Oekraïne. Hiervan heeft u het filmpje kunnen bekijken. Hiermee hebben we €888,- opgehaald dat inmiddels is overgemaakt op Giro 555. We willen de OR bedanken voor hun hulp hierbij!  
 

BOUW-lezen 
Op onze school maken wij voor de beginnende lezers (fase 4 t/m 7) die moeite hebben met lezen, gebruik van het computerprogramma "BOUW". Hierbij maken de leerlingen die daarvoor in aanmerking komen oefeningen met hulp van een Tutor. Deze tutor leest sommige dingen voor en begeleidt de leerlingen.  

Wij zijn hiervoor op zoek naar ouders die de rol van tutor op zich zouden willen nemen, door één of meer dagdelen, onder schooltijd, enkele leerlingen in sessies van ongeveer een kwartier te begeleiden. 

Lijkt dit u leuk om te doen, neemt u dan a.u.b. contact met ons op door het door te geven aan Ronald Kaub  (Ronald.kaub@degroeiling.nl) of Linda Bron (linda.bron@degroeiling.nl). 

 

Vreedzame School 

Blok 5 – We dragen allemaal een steentje bij 

Zoals u wellicht weet, maken wij gebruik van de methode De Vreedzame School. De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘ertoe doen’. 


De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in de basisschool in conflictoplossing en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. 


Wij nemen u graag mee in de thema’s die aan bod komen tijdens de lessen. Deze periode werken wij aan blok 5, dit blok gaat over je steentje bijdragen.  


We willen graag dat de kinderen zich verbonden voelen met de klas en de school. Dat kan alleen als we kinderen het gevoel geven dat ze ertoe doen. Om dit te bereiken, krijgen de kinderen taken en verantwoordelijkheden.  


Binnen de school is afgesproken waarover de kinderen mee mogen denken en beslissen.  Als de kinderen zich betrokken voelen bij de klas en de school, ontstaat een positieve sfeer. Ze zijn dan gemotiveerd om deel te nemen aan wat in de klas gebeurt.  


Een van de verantwoordelijkheden van een aantal kinderen uit groep 6,7 en 8 is het werken als leerlingmediator. Leerlingmediatoren zijn speciaal opgeleide kinderen die helpen kinderen bij het oplossen van conflicten tijdens de lunchpauze. 


Een steentje bijdragen gaat ook over het uitvoeren van taken binnen de klas en de school. Dat begint bij het uitvoeren van opgedragen taken en mondt uit in het werken met klassencommissies. Bij een opgedragen taak gaat het om een soort corveetaak. De kinderen zijn verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van die taak. Een klassencommissie gaat verder. Een klassencommissie bedenkt zelf wat ze doet, regelt de organisatie en voert uit. Een klassencommissie kan zich bijvoorbeeld bezighouden met de inrichting van de klas. De klassencommissie presenteert aan de hele klas wat ze gedaan heeft of doet een voorstel. De leerkracht is uiteraard op de achtergrond aanwezig. 


Bij de groepen 1 – 4 zijn de lessen gericht op het: 

- herkennen van boosheid bij jezelf en de ander 

- leren omgaan met je boosheid. 

- weer goed maken n.a.v. een conflict. 

- leren zoeken naar oplossingen voor een conflict. 

- leren wanneer iets helpen is en wanneer bemoeien. 

- verschil tussen helpen bij een conflict als scheidsrechter en helpen als mediator. 

- leren dat je op school leerlingmediatoren kunt vragen om te helpen wanneer je een conflict hebt. 

  

Bij de groepen 5 – 8 leren de kinderen een eigen bijdrage te leveren aan de groep en aan de school: 

- de kinderen bedenken activiteiten om het voor iedereen nog leuker te maken in de klas en in de school. 

- de kinderen maken een krant voor de ouders over wat ze hebben gedaan voor de klas en voor de school. 

- de kinderen leren het verschil tussen het louter uitvoeren van opdrachten en het zelf bedenken van en meebeslissen over plannen en activiteiten die goed zijn voor de groep. 

- de kinderen leren werken met klassencommissies en schoolcommissies.

 

Sportdag 2022 
Dit jaar doen wij met de Koningsspelen, 22 april 2022 met onze school mee aan de Kaas- en Stroopwafelspelen. Dit houdt in dat de kinderen van fase 1 tot en met 5 op de Spieringstraat een programma aangeboden krijgen. Zij zullen om 9.15 starten en kunnen om 12.15 worden opgehaald. Fase 6 tot en met groep 8 krijgen een programma op het sportveld van Donk (Nieuwe Donkstraat 1, Gouda). Zij worden daar om 9.00 verwacht en kunnen om 12.30 worden opgehaald. Omdat deze locatie lastig met de auto te bereiken is, wordt er vanuit de organisatie verzocht om zoveel mogelijk op de fiets te komen en als dit niet mogelijk is, te parkeren bij het industrieterrein en het laatste stuk te lopen. In een aparte nieuwsbrief zullen wij u verder informeren over deze dag. 

 

Brede school 
Geregeld organiseert de Brede School leuke activiteiten op onze school, ook buitenschools organiseren zij leuke dingen voor de kinderen in Gouda. In onze app kunt u onder het kopje “Brede School” zien wat er de komende maand wordt georganiseerd. Ook organiseren zij op woensdag 6 april een schooldamtoernooi, in deze brief vindt u hierover meer informatie, voor de spelregels kunt u hier kijken. 

 

Wij wensen u weer een fijn weekend! 

Met vriendelijke groet, 

Aloysiusteam