8-3 Nieuwsbrief 12 - Studiedagen, Vreedzame school, oproep GMR

Nieuwsbrief vrijdag 8 maart 

Beste ouder(s)/verzorger(s), 

Het was alweer een tijdje geleden, door de voorjaarsvakantie viel er een nieuwsbrief uit, dus vandaag hebben we een goed gevulde nieuwsbrief voor u! 
In deze nieuwsbrief informeren wij u over onze methode Vreedzaam, geven we een terugkoppeling van onze studiedagen. Ook leest u een oproep van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) voor nieuwe leden. 

 
Terugblik op de studiedagen 
Inmiddels hebben we weer twee studiedagen achter de rug. Op onze studiedag van 5 februari zijn we o.a. bezig geweest om onze beleidsontwikkelingen voor de komende 3 jaar vast te stellen. D.m.v. verschillende werkvormen hebben we hier keuzes in gemaakt, prioriteit aangebracht en op hoofdlijnen de doelen beschreven die we willen bereiken met deze ontwikkelingen.  

Op de studiedag van 26 februari hebben de leerkrachten gekeken naar de opbrengsten van de         M(idden)- Leerling in Beeld Toets (CITO). Hierbij hebben we met name gekeken naar de opbrengsten binnen de domeinen Lezen (technisch-en begrijpend lezen), Rekenen en Taalverzorging.  

Er zijn analyses gemaakt van deze opbrengsten. Hierbij hebben we gekeken welke factoren deze opbrengsten positief of negatief beïnvloed (kunnen) hebben. Na deze analyses hebben we werkplannen gemaakt voor de komende periode. Hierbij hebben we ons o.a. de vraag gesteld wat de groep of individuele leerlingen de komende periode nodig om te blijven groeien.  

 

Methode Vreedzaam 
 

Onze school is Vreedzaam, in de klassen werken we wekelijks aan een veilig klimaat in de klas en school. Momenteel zijn de meeste klassen bezig met blok 4 'We hebben hart voor elkaar’. Dit blok gaat over gevoelens. Om kunnen gaan met gevoelens is van groot belang voor een positief klimaat in de klas en in de school. 

Vreedzaam streeft naar een klimaat waarin iedereen zich prettig voelt en waarin kinderen “hart voor elkaar” hebben, d.w.z. dat ze met respect omgaan met elkaar. Dat gaat gemakkelijker als kinderen in staat zijn hun gevoelens te benoemen en zich in de gevoelens van anderen te verplaatsen.  

Kinderen zijn dan beter in staat om conflicten positief op te lossen.  

Om met elkaar over gevoelens te praten, is het van belang dat de kinderen zich veilig voelen in de groep; tegelijkertijd bevorderen deze gesprekken de veiligheid in de groep. Er ontstaat een vertrouwde sfeer.  

  

We hebben het over gevoelens als boos en verdriet. We bespreken wat het betekent als iemand wordt buitengesloten. De kinderen leren herkennen wat hen boos maakt en hoe ze hun boosheid uiten. Ze leren dat “afkoelen” belangrijk is om een conflict te kunnen oplossen.  

Verder gaat het in blok 4 over blij zijn, tevreden zijn, over opkomen voor elkaar. De lessen gaan over dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt. 

  

We leren de kinderen dat ze mogen “passen”. 

Op school wordt het steeds “gewoner” om over gevoelens te praten; in het begin is het vaak nog onwennig. Uiteraard houden we er rekening mee dat niet elk kind even gemakkelijk over zijn of haar gevoelens praat. We willen kinderen de ruimte geven om zelf te kiezen wat ze over hun gevoelens kwijt willen.  

  

Tip voor thuis 

Geef uw kind eerst de gelegenheid om af te koelen voordat u een conflict gaat uitpraten. 

Bespreek wat je kan doen als je boos bent: 

 - gemeen terugdoen 

 - de ander z’n zin geven, je terugtrekken,  

 - weten wat je wilt, rekening houden met wat jezelf wilt en wat de ander wilt. 

Stimuleer de laatste manier; dat heeft de grootste kans op een positieve oplossing. 

 

Vooraankondiging Open School 
Na de meivakantie, op woensdag 15 mei, organiseren wij weer onze Open School! Op deze dag zetten wij onze schooldeuren weer open voor ouders die nog op zoek zijn naar een leuke basisschool voor hun kind(-eren). Van 9.00 tot 10.30 uur kunnen zij dan een kijkje komen nemen, sfeer proeven en onder het genot van een kopje koffie/thee naar de ervaringen van Aloysiusouders vragen. 
  
Dus kent u iemand in uw omgeving die voor de keuze van een basisschool staat? 
Vertel hem/haar over de onze ‘open school ochtend’ en deel de schoolflyer.  
Deze flyers zullen vanaf volgende week weer te vinden zijn in de hallen van de Spieringstraat naast de buitendeur. 

Ontwikkelgesprekken fase 1 t/m 8+ 

De maand april zal voor fase 1 t/m 8+ in het teken staan van de individuele ontwikkelgesprekken. Binnenkort zult u hierover meer informatie en een uitnodiging voor inschrijving ontvangen. 

  

  

Muziek maak je samen  

Op school hadden we muziekles in groep 5 en 6. Er kwamen 3 mensen van de Garenspinnerij deze les geven. Ze hadden heel veel instrumenten meegenomen. De instrumenten: viool, blaasinstrumenten en slaginstrumenten. We hadden 3 onderdelen dus gingen we 10 minuten elk onderdeel doen.  Veel kinderen vonden viool moeilijk. Ze vonden slaginstrumenten het makkelijkst. Aan het einde gingen we een concert doen. Veel kinderen vonden de muziekles leuk.  

~ Darina en Lieke gr.5b  

 

Afbeelding met overdekt, muur, kleding, meubels

Automatisch gegenereerde beschrijving 

 

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR), zoekt nieuwe leden 

Heb je belangstelling voor de organisatie achter het onderwijs en wil je meepraten over het beleid binnen de Groeiling? Dan is dit je kans. De Groeiling zoekt nieuwe leden voor de GMR, zowel voor de ouder- en personeelsgeleding. 

 

Wat doet de (GMR)? 

De GMR is een bovenschools orgaan, waarin zowel ouders als personeelsleden zitting kunnen nemen. In het overleg wordt nieuw of gewijzigd beleid voorgelegd aan en besproken met de GMR-leden. Op   een aantal beleidsstukken heeft de GMR advies- en instemmingsrecht. Bij dit overleg is grotendeels een lid van het College van Bestuur aanwezig. Een deel van het overleg is alleen met de GMR-leden, zodat de onderwerpen met elkaar kunnen worden besproken om tot een gezamenlijk advies te komen of instemming te kunnen geven. De GMR is een belangrijk klankbord voor het bestuur. Onderwerpen die in de GMR aan bod komen zijn heel divers. Zo heeft de GMR adviesrecht op de begroting en de bovenschoolse formatie. Ook het onderwijsverslag is onderwerp van gesprek. Er zijn drie commissies samengesteld: onderwijskwaliteit, personeel en financiën. De commissie komt voorafgaand aan een vergadering bij elkaar om ‘hun’ onderwerp voor te bespreken met College van Bestuur en/of de betrokken adviseur. 

De GMR wordt voorgezeten door een voorzitter uit de personeelsgeleding.  Ouders denken bij toerbeurt mee over de agenda en de manier waarop een onderwerp besproken kan worden. De GMR overlegt minimaal 5x per jaar. Verder heeft de GMR 2x per jaar een  overlegmoment met de Raad van Toezicht. 

 

Heb je interesse?  
Laat het dan weten aan gmr-secretariaat@degroeiling.nl. Je wordt dan uitgenodigd voor een GMR- vergadering. Natuurlijk kun je ook eerst om meer informatie vragen.  

 

Resterende vergaderdata 2023-2024  
De vergaderingen vinden plaats op het bestuursbureau van De Groeiling, Aalberseplein 5 in Gouda.  
Tijdstip: 19.30-21.30 uur 
De vergaderdata voor dit schooljaar zijn nog: 15 april en 27 juni. 

 

Uitnodiging Palmpaasstokken maken 
Vanuit de geloofsgemeente Gouda is onderstaande uitnodiging verspreid: 

Palmpaasstokken maken 
Dit jaar maken we de stokken op: 

Zaterdag 23 maart van 10.00 tot 12.00 uur. 

De kinderen kunnen met hulp van één van hun (groot)ouders palmpasenstokken versieren in de Antoniuszaal. Voor kruisstokken, een palmtakje, crêpepapier, schaar en schuimpjes wordt gezorgd. Vergeet niet zelf om een broodhaantje, plakband, touw of iets lekkers (liever niet te hard of te plakkerig) en/of fruit mee te nemen. 

Aanmelden kan tot en met 22 maart via: 

Secretariaat: gouda@sintjandd.nl / 0182-523801 

Op zondag 24 maart worden de palmpasenstokken tijdens de eucharistieviering van 11.00 uur in de H.-Josephkerk gezegend. 

 

Wij wensen u allen weer een prettig weekend! 

Met vriendelijke groet, 
Aloysiusteam